۲۴ آذر، ۱۳۸۹

آغاز هفتمین جشنواره بین المللی فیلم دوبی

هفتمین جشنواره فیلم دوبی روز یکشنبه (12 دسامبر) با نمایش فیلم بریتانیایی سخنرانی پادشاه ساخته تام هوپر گشایش یافت.

سخنرانی پادشاه، به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره، برای جامعه ای مثل دوبی که بخش مهمی از ساکنان آن را بازرگان های انگلیسی تشکیل می دهند، می تواند انتخاب مناسبی باشد.



اما اگر بازی های خوب بازیگرانی چون کالین فرث، جفری راش و هلنا بونام کارتر را استثنا کنیم، نتیجه آن یک درام تاریخی (پریود دراما)ی کسالت آور دیگر درباره دربار بریتانیا و اشرافیت انگلیسی خواهد بود که جذابیت چندانی برای ساکنان بومی و تماشاگران عرب جشنواره ندارد. به همین دلیل بعد از سخنرانی عبدالحمید جمعه، مدیر فستیوال فیلم دوبی و کالین فرث مهمان ویژه جشنواره، در حالی که هنوز چند دقیقه ای از شروع فیلم نگذشته و مهمانان انگلیسی جشنواره دارند به دیالوگ های بامزه کالین فرث و جفری راش می خندند، تماشاگران عرب، یکی یکی سالن را ترک می کنند.



در فیلم سخنرانی پادشاه، کالین فرث نقش شاهزاده ای را بازی می کند که لکنت زبان دارد و از سخنرانی در ملاء عام عاجز است و جفری راش در نقش طبیب ویژه ای است که برای درمان شاهزاده استخدام می شود.



مسعود امرالله آل علی، مدیر هنری جشنواره فیلم دوبی، در شب افتتاحیه گفت که تیم او سعی کرده است سلیقه همه مخاطبان سینما را درنظر بگیرد و فیلم هایی از ژانرهای مختلف را دربرنامه بگنجاند. وی برنامه امسال این جشنواره را در یک کلمه خلاصه کرد: "کشف" و گفت که آنها سعی کرده اند استعدادهای جدید و سبک های جدید را کشف کنند.



در طی هشت روز برگزاری این جشنواره، 155 فیلم از 57 کشورجهان از جمله ایران در بخش های مختلف به نمایش درخواهد آمد. از این میان، 41 فیلم برای نخستین بار، نمایش جهانی خواهند داشت و 13 فیلم برای نخستین بار به نمایش بین المللی درخواهند آمد.



جشنواره فیلم دوبی نه تنها مکانی برای تماشای برخی از بهترین فیلم های روز جهان به ویژه فیلم های فیلمسازان دنیای عرب است، بلکه به خاطر بازار فیلم آن هم شهرت دارد.



بسیاری از خریداران و پخش کننده های فیلم جهان در دوبی حاضرند و قصدشان این است که در طی هشت روز برگزاری این جشنواره، فیلم های مناسب بازارهای کشورهای خود را برگزینند و با صاحبان آنها معامله کنند. از این رو این جشنواره، فرصت بسیار خوبی برای سینماگران و تهیه کنندگان آثار مستقل است که بتوانند فیلم های مهجور خود را به این افراد معرفی کنند و راهی برای پخش بین المللی فیلم هایشان بیابند.





نمایش های گالا

جشنواره فیلم دوبی با اینکه جشنواره ای رقابتی است و در بخش های مختلف به فیلم های داستانی و مستند، جایزه می دهد، اما ساختار کلی خود را از جشنواره فیلم لندن برگرفته است. تقسیم منطقه ای فیلم های جشنواره بر اساس کشور تولید کننده فیلم، نمونه ای از این الگوبرداری است.



نمایش های گالا، سینمای جهان، سینمای مکزیک، شب های عربی، سینمای هند، سینمای آسیا -آفریقا و سینمای خاورمیانه تعدادی از بخش های مختلف این جشنواره است.



در این بخش علاوه بر فیلم سخنرانی پادشاه که در شب افتتاحیه نمایش داده شد، فیلم های 678 ساخته محمد دیاب از مصر، راه بازگشت ساخته پیتر ویر از آمریکا، فردا روز بهتری است ساخته دوروتا کیدزیبرزاوسکا از لهستان، فندق شکن به طریقه سه بعدی ساخته آندری کونچالوفسکی، خروجی قاهره ساخته هشام عیساوی از مصر، عهد ترورها ساخته مشترک جان وو و شائو بن سو از چین و میراث ترون ساخته جوزف کوسینسکی از آمریکا، نیز شرکت دارد.





سینمای جهان

در بخش سینمای جهان نیز فیلم های 127ساعت ساخته دنی بویل (فیلم اختتامیه جشنواره فیلم لندن امسال)، زیبا ساخته الخاندرو گونزالس ایناریتو (تحسین شده در جشنواره کن امسال)، بونراکو ساخته گای موشه، جک به قایق سواری می رود ساخته فیلیپ سیمور هافمن (بازیگر فیلم های مستقل آمریکایی)، مستند دیدنی مایکل اپستین درباره جان لنون با عنوان لنونیک، مستند بر فراز شهرهایت علف خواهد روئید ساخته سوفی فاینز مستند ساز انگلیسی (خواهر ریف و جوزف فاینز و کارگردان فیلم مستند ژیژک) از جمله فیلم های قابل توجه جشنواره فیلم دوبی امسال است.





سینمای امارات عربی متحده

شاید صحبت کردن از سینمای امارات عربی متحده، در وهله اول تا حدی غریب باشد چرا که در تاریخ سینمای جهان، نام هیچ فیلمسازی از این منطقه ثبت نشده و به نظر نمی رسد که این منطقه اصلا صاحب صنعت سینمایی باشد. اما در سال های اخیر با سرمایه گذاری دولت های ثروتمند عرب حاشیه خلیج فارس، نسل جدیدی از سینماگران عرب به وجود آمده اند که عموما تحصیل کرده سینما در غرب اند و حالا با سرمایه هایی که از طرف دولت هایشان در اختیار آنها قرار می گیرد، شروع به فیلمسازی کرده اند.



بخش مهر امارات عربی متحده ، اختصاص به نمایش فیلم های کوتاه و نسبتا بلند این دسته از فیلمسازان جوان و گمنام دارد.



یکی از این فیلم ها به نام فیلسوف، ساخته جوانی است به نام عبدالله الکعبی که فارغ التحصیل سینما از پاریس است. این فیلم کوتاه 17 دقیقه ای که در آن ژان رنو بازیگر فرانسوی بازی می کند، داستان نوازنده پیانو و فوتبالیست موفقی است که از زندگی یکنواخت خود خسته شده و به دنبال تغییر است. آشنایی تصادفی او با مردی تنها و الکلی به نام لئو، شروع خوبی برای این تغییر خودخواسته و برنامه ریزی شده است.





مهر عرب

اما آنچه جشنواره فیلم دوبی را از همتاهای دیگرش متمایز می سازد، تاکید آن بر سینمای عرب زبان و معرفی سینمای امروز کشورهای عربی و سینماگران نوظهور و خلاق این کشورها به دنیاست.



چند بخش مهم این جشنواره امسال اختصاص به محصولات سینمایی برتر کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و آفریقا دارد.



در بخش مهر عرب، فیلم های خواننده ساخته قاسم حول از عراق، سپیده دم ساخته جیلالی فرحاتی از مراکش، دمشق با عشق ساخته محمد عبدالعزیز از سوریه، ماجد ساخته نسیم عباسی از مراکش، میکروفون ساخته احمد عبدالله از مصر (درباره موسیقی زیرزمینی مصر)، باران سپتامبر ساخته عبدالطیف عبدالحمید از سوریه، پگاسو ساخته محمد مفتکر از مراکش، ترک بغداد ساخته قتیبه الجنابی از عراق، گلوله پوک ساخته جورج هاشم از لبنان و 687 ساخته محمد دیاب از مصر، به نمایش درمی آید.





سینمای ایران

سینماگران ایرانی امسال نیز مثل هر سال، حضور پررنگی در جشنواره فیلم دوبی دارند. فیلم هایی از سپیده فارسی (خانه زیر آب)، محسن عبدالوهاب (لطفا مزاحم نشوید)، ابراهیم سعیدی (ماندو)، شاهین پرهامی (مستندی به نام امین) و علیرضا داوود نژاد (مرهم)، در بخش مهر سینمای آسیا و آفریقا با فیلم های مطرحی چون مردی که فریاد می کشد، ساخته محمد صالح هارون (سینماگر برجسته اهل چاد و سازنده فیلم درخشان فصل خشک)، اعترافات ساخته تیتسویا ناکاشیما و عمو بونمی که می تواند گذشته اش را به خاطر آورد ساخته آپیچاتپونگ ویراسیثاکول (برنده نخل طلای کن امسال)، برای دریافت جایزه این بخش رقابت خواهند کرد.



فیلم شکارچی ساخته رفیع پیتز نیز که تا کنون نمایش های متعددی در جشنواره های بین المللی داشته، در بخش دیگری با عنوان مرور سینمای آسیا آفریقا نمایش داده خواهد شد.



فریبرز کامکاری سینماگر کرد ایرانی ساکن ایتالیا که پیش از این فیلم نوار خالی را ساخته بود، با فیلم تازه اش به نام گل های کرکوک در بخش شب های عربی جشنواره دوبی شرکت دارد.



کامکاری در فیلم خود، روایت تازه ای از داستان عاشقانه و تراژیک رمئو و ژولیت را در کردستان عراق در دهه هشتاد، در قالب عشق ناکام بین یک جوان کرد و دختری عرب که یکی از افسران صدام نیز خاطرخواه اوست، ارائه می کند.



همچنین فیلم پاییز به کارگردانی امیر بشیر کارگردان اهل کشمیر با بازی رضا ناجی بازیگر فیلم های مجید مجیدی که امسال در جشنواره فیلم لندن هم شرکت داشت، در این بخش نشان داده می شود.



علاوه بر این، رخشان بنی اعتماد فیلمساز سرشناس سینمای ایران داور یکی از بخش های جشنواره دوبی امسال است.



بنی اعتماد در کنار حنا مک گیل، مدیر هنری سابق جشنواره فیلم ادینبورو و میشل کمون، فیلمساز لبنانی، فیلم های کوتاه جشنواره دوبی امسال را داوری خواهد کرد.



ریاست هیئت داوران بخش فیلم های عربی جشنواره نیز به عهده میشل خلیفه، سینماگر سرشناس فلسطینی و سازنده فیلم هایی چون عروسی در جلیله، خاطرات حاصلخیز و داستان سه جواهر است.





تجلیل از شان پن و سلیمان سیسه

جشنواره فیلم دوبی امسال از دو سینماگر شاخص آمریکایی و آفریقایی تجلیل می کند.



در روزهای آینده، شان پن بازیگر و کارگردان مشهور آمریکایی و سلیمان سیسه کارگردان اهل مالی و سازنده فیلم هایی چون پنج روز از یک زندگی، دختر، کار، باد، نور (برنده جایزه8 ویژه هیئت داوران کن 1987) و زمان، جایزه یک عمر دستاورد سینمایی را از این جشنواره دریافت خواهند کرد.



از سلیمان سیسه فیلم های زمان، به من بگو کیستی و از شان پن نیز فیلم های به درون وحش (به عنوان کارگردان)، و شیرین و متواضع ساخته وودی آلن (با بازی شان پن در نقش یک نوازنده موسیقی جاز)، به نمایش درمی آید.



جشنواره فیلم دوبی روز 18 دسامبر با نمایش فیلم سه بعدی علمی تخیلی میراث ترون ساخته جوزف کوسینسکی که در واقع دنباله نسخه 1982 فیلمی به نام ترون است، به کار خود خاتمه خواهد داد.



علاوه بر کالین فرث، شان پن، ژان رنو، اد هریس، آندری کونچالفسکی، کلی بروک، اما کالفیلد، کری مولیگان، جیم استورجس، کالین فارل و پیتر ویر، سینماگر استرالیایی و سازنده فیلم معروف شاهد، از مهمانان هفتمین جشنواره فیلم دوبی امسال اند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر