۲۶ آذر، ۱۳۸۹

ویکی‌لیکس: کمک ایران به حماس، ماهانه ۲۵ میلیون دلار




1389/9/26










 



سند دیگری از مجموعه اسناد افشا شده توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس با اشاره به اینکه ایران ماهانه ۲۵میلیون دلار به گروه حماس کمک می‌کند حاکی از این است که جمهوری اسلامی تلاش کرده است از بیابان‌نشین‌های شبه‌جزیره سینا برای قاچاق اسلحه به نوار غزه استفاده کند.



بر اساس این سند که مربوط به سال گذشته است، رئیس سازمان اطلاعات مصر به مقامات آمریکایی اطلاع داده است که حمایت مالی جمهوری اسلامی از گروه حماس «به ماهانه ۲۵میلیون دلار می‌رسد، اما مصر موفق شده جلو ورود این کمک‌ها از خاک خود به غزه را بگیرد.»



همچنین در این سند ذکر شده است که ایران برای شکستن حصر نوار غزه و رساندن سلاح به اعضای گروه حماس تلاش کرده است بیابان‌نشین‌های مصری را به استخدام خود درآورد.



این در حالی است که مصر از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه و دستیابی تهران به سلاح‌های اتمی واهمه دارد.



یکی از اسناد ویکی‌لیکس که روز جمعه منتشر شده  مدعی است که حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر خطر ایران اتمی را «تهدیدی درازمدت» می‌داند.



پیشتر نیز خبرگزاری‌ها از وجود سندی در میان اسناد ویکی‌لیکس خبر داده بودند حاکی از تهدید مصر به این که در صورت اتمی شدن ايران، اين کشور هم به سمت بمب اتم و دستيابی به آن، خواهد رفت.



در همین حال روزنامه انگلیسی‌زبان جروزالم پست روز پنج‌شنبه گزارش داد که تهران به دلیل فشار تحریم‌های جهانی علیه خود مجبور شده است از میزان کمک مالی‌اش به حزب‌الله لبنان بکاهد.



این روزنامه اسرائیلی با تکیه بر «ارزیابی‌های سازمان اطلاعات اسرائیل» می‌گوید که جمهوری اسلامی بیش از ۴۰درصد از کمک‌های مالی خود به حزب‌الله را کاهش داده است، «اقدامی که به بروز بحران در این گروه شبه‌نظامی انجامیده است.»



منبع: رادیو فردا

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر