۲۴ آذر، ۱۳۸۹

گزارش - احمدی‌نژاد بیش از پیش در برابر مجلس قدرت می‌گیرد




احمدی‌نژاد بیش از پیش در برابر مجلس قدرت می‌گیرد






مردمک -


روزنامه واشنگتن‌پست در یادداشتی درباره قدرت رو به افزایش محمود احمدی‌نژاد در مقابل مجلس، احتمال استیضاح او را با توجه به حمایت رهبری، ضعف‌های موجود در جامعه و دسته‌بندی‌های سیاسی مجلس بعید می‌شمرد.



توماس اردبرینک در یادداشتی که 12 دسامبر (21 آذر) در این روزنامه منتشر شد، نوشته است: دو سال پیش مجلس ایران مانع اجرای چندین تصمیم کلیدی محمود احمدی‌نژاد شد و یکی از وزرای برجسته آن را استیضاح کرد. اما اکنون دولت به طور منظم قوانین مجلس را نادیده می‌گیرد و اقتدار آن را کاهش می‌دهد به طوری که چند سیاستمدار و تحلیلگر گفته‌اند کشور در حال لغزش به سوی دیکتاتوری است.



میرحسین موسوی، از رهبران مخالف ایران، نیز به تازگی در گفت‌وگویی اعلام کرد که جریان حاکم کشور سال‌هاست در صدد یکدست کردن کشور و حذف منتقدان و معترضان از فضای ملی است تا کشوری شبیه کره‌ شمالی درست کند.



یادداشت‌نویس واشنگتن‌پست در این یادداشت تاکید کرده است که یک مجلس نیرومند در دستگاه سیاسی جمهوری اسلامی نقش محوری دارد که دین و دموکراسی را درهم می‌آمیزد و قدرت را بین مجلس، رئیس جمهوری و چند شورای مرکب از روحانیان تقسیم می‌کند. اما محمود احمدی‌نژاد که از سوی علی خامنه‌ای حمایت می‌شود می‌گوید که صرفا خواهان اختیارات خود در قالب قانون اساسی است و مجلس باید از گذاشتن موانع در راه پیشرفت ایران اجتناب کند.



از زمان آغاز به کار دولت نهم عدم ارائه مصوبات دولت به مجلس و نیز عدم ابلاغ مصوبات مجلس به دستگاه‌های اجرایی محل اختلاف‌های جدی بین دو قوه مقننه و مجریه در ایران بوده است.



مجلس، دولت را متهم می‌کند که میلیاردها دلار را بدون اجازه مجلس هزینه کرده‌است و بنابراین جلوی این امر را گرفته‌اند.



نمایندگان مجلس هم‌چنین می‌گویند که دولت جزئیات بوجه سال آینده را مطرح نکرده است و هزینه سفر به استان‌های ایران روشن نیست که همه آن‌ها تخلف از قانون اساسی شمرده می‌شود.



علی لاریجانی و چهار عضو دیگر مجلس در نامه‌ای نوشته‌اند که نقش نظارتی و قانون‌گذاری مجلس برخلاف آن‌چه در قانون اساسی مطرح شده در خطر قرار دارد.



آن‌ها همچنین در نامه خود تاکید کرده‌اند:« اصرار دولت بر محدودیت اختیارات مجلس به مثابه حذف جمهوریت از دستگاه است.»



محمد حسن ابوترابی فرد، محمد رضا باهنر، احمد توکلی و محمد دهقانی در نامه خود تصریح کرده بودند که اگر تاکنون از استیضاح رئیس‌جمهوری صرف‌نظر کرده‌اند به دلیل «اوامر رهبری» درباره تعامل با دولت و شرایط سیاسی بوده است.



چند روز پیش، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مجلس در مورد تخلفات دولت از قانون دغدغه‌‌هایی دارد که آنها اصلی‌ترین نگرانی قوه مقننه در کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس است.



نمایندگان مجلس همچنین از بی‌اطلاعی از تغییر و تحولات در دولت گله می‌کنند. دیروز دوشنبه 22 آذر، انتشار خبر برکناری وزیر امور خارجه ایران توسط محمود احمدی‌نژاد، برای نمایندگان مجلس غیرمنتظره بود.



علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس، که ظاهرا در جریان تماس خبرنگار خبر آنلاین از این تغییر مطلع شده بود، به خبرآنلاین گفت: «مگر آقای متکی در حال حاضر در سفر نیستند، یعنی در شرایطی که ایشان به ماموریت فرستاده شدند، حکم برکناری صادر شده است؟»



 شدت یافتن تعارض‌ها



واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود، نوشته است که پیروزی‌های محمود احمدی‌نژاد از پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بیشتر شده و از آن زمان تعارض بین مراکز قدرت در ایران شدت پیدا کرده است.



تا جایی که آقای احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان مجلس و در جواب به نامه آنها اعلام کرد که پس از رهبری او قدرتمند‌ترین فرد در جمهوری اسلامی است و افزود:« آن‌ها با این نامه‌ها صرفا وقت ما را تلف می‌کنند.»



به نوشته واشنگتن‌پست این نزاع‌های سیاسی نشان‌دهنده ظاهر در حال تغییر در سیاست ایران است، سیاستی که چند دهه از سوی چند جناح رقیب هدایت می‌شد. در سال‌های اخیر سیاستمدارانی که انقلاب سال 1979 را رهبری می‌کردند پاکسازی شده‌اند و احزاب آن‌ها بسته شده و حتی برخی حکم زندان هم گرفته‌اند.



این روزنامه آمریکایی با اشاره به قدرت رو به رشد احمدی‌نژاد و رهبر ایران می‌نویسد که رئیس‌جمهوری و حلقه کوچک معتمدانش در حال شکل‌دهی مجدد کشور هستند و می‌افزاید:«آن‌ها در حال بالاکشیدن نیمرخ ایران در صحنه بین‌المللی هستند و در سطح داخلی می‌خواهند به توزیع مجدد یارانه‌ها به طبقه فقیر بپردازند، نفوذ خود را در مدارس و دانشگاه‌ها گسترش دهند و حداقل پنج میلیون نفر را از پایتخت ایران خارج سازند.»



این نشریه در ادامه به نقل از عماد افروغ، نماینده سابق مجلس که در گذشته از طرفداران محمود احمدی‌نژاد بوده و حالا با سیاست‌های او مخالف است، می‌نویسد: دولت آقای احمدی‌نژاد دوست دارد قدرت بیشتر داشته باشد و می‌خواهد برای اجرای سیاست‌هایش دستش باز باشد.



به نظر آقای افروغ، مجلس برای رئیس‌جمهوری و وزاریش یک مانع است و ضعیف‌ شدن مجلس به معنای «دیکتاتوری» است.



استیضاح احمدی‌نژاد تقریبا منتفی است



روزنامه واشنگتن‌پست در ادامه یادداشت خود به دور اول ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد اشاره می‌کند که در آن، مجلس که دارای نمایندگان زیادی طرفدار خود او هم بود، سعی کردند قدرت رئیس‌جمهوری را محدود کنند، وزرا را تغییر دهند و آن‌ها را برای پرسش و پاسخ به مجلس فراخوانند.



واشنگتن پست در گزارش خود به نقل از سیاستمداران و تحلیلگران می‌نویسد: با وجود این‌که قانون اساسی به مجلس ایران اجازه استیضاح رئیس‌جمهوری را می‌دهد، مجلس کنونی به دلیل ضعف و دسته‌بندی‌های سیاسی نمی‌تواند چنین حرکت تندی را انجام دهد.



تنها تعداد کمی از نمایندگان مجلس به طور علنی علیه رئیس‌جمهوری حرف می‌زنند زیرا به خصوص بسیاری از آن‌ها به حمایت دولت از پروژه‌های زیربنایی در حال اجرا در استان‌های نمایندگی خود نیاز دارند تا بتوانند در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی پیروز شوند.



به نوشته این نشریه، مسیر استیضاح از سوی دیگر نیز بسته است؛ علی خامنه‌ای، رهبر ایران که بر اساس قانون اساسی حرف آخر را درباره این امر می‌زند نیز در چند سخنرانی خود از سیاست‌های دولت حمایت کرده است. این موضوع احتمال تایید تصمیم به استیضاح از سوی رهبری را کمرنگ می‌کند.



به نوشته واشنگتن پست، علی مطهری، نماینده مجلس ایران چند هفته تلاش کرد تا 72 امضا جمع کند تا بتواند رئیس‌جمهوری را برای پاسخ به پرسش‌ها به مجلس بیاورد اما وقتی نام برخی از این نمایندگان در رسانه‌ها منتشر شد، همه آن‌ها موضوع را تکذیب کردند.



آقای مطهری انتشار اسامی نمایندگان را حیله‌ای از سوی احمدی‌نژاد و دولت دانست و اعلام کرد که اسامی حامیان این طرح، محرمانه باقی می‌ماند.



واشنگتن‌پست در پایان گزارش خود با اشاره به این‌که «رئیس‌جمهوری و اعضای کابینه‌ او تاکنون با تهدید جدی مواجه نشده‌اند» به نقل از عباس عبدی، تحلیلگر منتقد دولت، نوشته است: با توجه به حمایت نامحدود سایر مراکز قدرت از محمود احمدی‌نژاد، دست‌ مجلس بسته است و به همین دلیل است که دولت، نیرومند و مجلس کاملا بدون قدرت و ضعیف است.








View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر