۲۳ آذر، ۱۳۸۹

گزارش - کروبی: حوادث عاشورا، بهانه‌ای برای سرکوب مخالفین شد




کروبی: حوادث عاشورا، بهانه‌ای برای سرکوب مخالفین شد






مردمک -


در آستانه عاشورای سال 1389، مهدی کروبی در یک پیام ویدئویی بار دیگر حکومت ایران را به «قانون‌شکنی» و «استبداد» متهم کرد.



آقای کروبی در این پیام ویدئویی گفت که در عاشورای سال گذشته حوادثی رخ داد که حکومت آن را بهانه‌ای برای سرکوب مخالفین ساخت.



او همچنین با اشاره به این نکته که «ما دعوای‌مان بر سر انتخابات مهندسی شده است» گفت که «حرمت عاشورا را نگه نداشتند و حالا عجیب این است که طلبکار هم شدند و آن‌هایی که مردم را کشتند، تازه می گویند خدا آبروی فتنه‌گران را برد.»



دبیر کل حزب اعتماد ملی می‌گوید «خدا، آبروی کسانی را برد که کهریزک را به وجود آوردند، خدا آبروی آن‌هایی را برد که مردم و خانواده‌های‌شان را عزادار کردند و جمعی را در خیابان‌ها و در روز عاشورا به شهادت رساندند، خدا آبروی آن‌هایی را برد که حق ملت را تضییع کردند و جمعی از بچه‌های مردم را اعدام کردند، خدا آبروی آن‌هایی را برد که افرادی راکه شهادت داده بودند که چگونه مردم را از پل انداختند و یا زیر ماشین کردند، به زندان محکوم کردند».



مهدی کروبی همچنبن اعلام آمادگی کرد تا با کسانی که به گفته آنها اعتراضات نتیجه «دست بیگانه» بوده، درباره‌ انتخابات در هر مسجد، دانشگاه و هر شهری در این‌باره مناظره کند.





آقای کروبی حکومت ایران را متهم کرد که باعث کشتار و «فتنه» بوده و «قانون‌شکنی» کرده و خواسته «با استبداد» ‌از صندوق کسی را در بیاورد.



او همچنین گفت: شما هستید که انتخابات را به هم زدید. نه شما حسینید و نه ما یزیدیم، نه ما حسینیم و شما یزیدید. باید بحث کنیم هر کسی حق عمل کرد، او در راه حسین است و هر که غلط عمل کرد، او در راه یزید و تنها راهش هم همین است که بحث و گفت‌و‌گو بشود تا ببینیم کدام مقابل حقوق مردم ایستادند و دارند یزیدی عمل می‌کنند و در نتیجه در جبهه باطل قراردارد و چه کسی از حق مردم دفاع می کنند.



ششم دی ماه سال گذشته همزمان با روز عاشورا، تهران و چند شهر دیگر ایران صحنه تظاهرات و اعتراضاتی بود که به حمله ماموران امنیتی، نظامی و شبه‌نظامی به معترضان کشید.



بنابر اعلام رسمی مقامات ایران، در این درگیری‌ها، هشت نفر کشته و شمار زیادی بازداشت و زخمی شدند.



علی حبیبی موسوی خامنه، خواهرزاده میرحسین موسوی نیز در روز عاشورا در نزدیکی میدان انقلاب هدف گلوله قرار گرفت.



درپی حوادث روز عاشورا شمار زیادی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران بازداشت شدند و دولت ایران در روز نهم دی ماه، راهپیمایی را در اعتراض به حوادث روز عاشورا ترتیب داد.



پیشتر میرحسین موسوی از دیگر مخالفان دولت در یادداشتی که 19 آذرماه در وب‌سایت کلمه منتشرشد، از هواداران جنبش سبز خواسته است تا یاد کشته‌شدگان آن را را زنده نگه دارند.



مقام‌های دولتی و امنیتی در نخستین واکنش به خشونت علیه معترضان، زیر گرفتن با ماشین یا پرتاب آنها از روی پل‌ها را رد کردند. در همین زمان فیلم‌هایی که چنین صحنه‌هایی را نشان می‌داد به شکلی گسترده در رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب منتشر شدند. درپی انتشار این ویدئوها فرمانده نیروی انتظامی، آن‌ها را نیز «جعلی» نامید.








View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر