۲۳ آذر، ۱۳۸۹

گزارش - مهمان پرست: تغییر آقای متکی، قبلا مطرح شده بود




مهمان پرست: تغییر آقای متکی، قبلا مطرح شده بود






مردمک -


سخنگوی وزارت خارجه، علی‌اکبر صالحی، سرپرست جدید این وزارتخانه را «فردی اندیشمند، فرهیخته و آشنا به مسائل دیپلماتیک» خواند و گفت با تغییر منوچهر متکی در سیاست کلان کشور در عرصه بین‌الملل «تغییری ایجاد نمی‌شود».



رامین مهمان‌پرست، در نشست خبری روز سه‌شنبه 23 آذرماه گفت «تغییر آقای متکی، بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری، قبلا مطرح شده بود».



به گفته آقای مهمان‌‌پرست برکناری منوچهر متکی تاثیری در سیاست خارجی کشور ندارد. او تاکید کرد: «سیاست‌های کلان کشور در عرصه بین‌المللی در سطح بالاتری تدوین می‌شود و دستگاه سیاست خارجی تنها مجری این سیاست‌ها است».



محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه 22 آذر ماه، در حکمی علی‌اکبر صالحی را با حفظ سمت (رئیس سازمان انرژی اتمی) به عنوان «سرپرست وزارت امور خارجه» منصوب کرد و در نامه‌‌ای جداگانه‌ از منوچهر متکی «به خاطر زحمات او در دوران تصدی مسئولیت وزارت خارجه قدردانی کرد».



این تغییر و انتصاب در حالی انجام شد که آقای متکی برای ارسال پیام آقای احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهوری سنگال به این کشور آفریقایی سفر کرده بود. انتشار خبر برکناری آقای متکی موجی از واکنش‌ها را در داخل کشور، بین نمایندگان مجلس و میان رسانه‌های خارجی به همراه داشت.



برخی از نمایندگان از چنین تغییری اظهار بی‌اطلاعی کردند و برخی گفتند که با شنیدن این خبر «شوکه» شده‌اند.



عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، در واکنش به این تغییرات، دانش آقای صالحی را قابل قیاس با آقای متکی ندانست و گفت که بهتر است آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی باقی بماند و درست نیست وی سکان‌دار عرصه دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی شود.



برکناری منوچهر متکی؛ خبرهای شش ماهه



طی شش ماه گذشته بارها گزارش‌ها و خبرهایی در مورد برکناری وزیر امورخارجه دولت دهم شنیده می‌شد اما هر بار این اخبار تکذیب شد.



حدود یک ماه پیش، بار دیگر شایعه شد که علا‌ءالدین بروجردی، رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به عنوان وزیر خارجه منصوب شده است؛ خبری که از سوی آقای بروجردی تکذیب شد.



اما اکنون و با برکناری منوچهر متکی از وزارت خارجه، برخی از مسئولان می‌گویند که این بحث‌ و تغییر و تحولات در وزارت امور خارجه از مدت‌ها پیش مطرح بوده است.



آقای مهانپرست نیز با طبیعی خواندن چنین تغییر و تحولاتی، در مسئولیت‌های اجرایی کشور، درباره اینکه چرا چنین تغییری در زمان سفر آقای متکی انجام شده است، گفت: «تغییر آقای متکی، بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری، قبلا مطرح شده بود».



در همین حال محمود احمدی بیغش، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که بحث تغییر منوچهر متکی از تابستان مطرح بود و این موضوع مربوط به امروز یا دیروز نیست.



 احمدی بیغش، این جابجایی‌ها را در حوزه اختیارات رئیس‌جمهوری دانست و گفت کسی حق دخالت در آن را ندارد.



منوچهر متکی 57 ساله از سال 1384 وزیر خارجه جمهوری اسلامی است. او در هر دو دولت محمود احمدی نژاد در این وزرات‌خانه بود.








View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر