۲۳ آذر، ۱۳۸۹

مرگ سالانه 600 هزار نفر از سیگار کشیدن غیر فعال

برای بسیاری از کودکان سیگار کشیدن والدین عواقب مرگباری دارد. طبق یک مطالعه سازمان ملل این کودکان به خصوص در آسیا و آفریقا در خطر هستند.


passivrauchen-540x304



به گزارش روزنامه الكترونيكي دانش و فناوري ـ ستنا، سالانه حدود پنج میلیون فرد سیگاری در اثر مصرف تنباکو جان می‌سپارند. طبق نتایج حاصل از اولین مطالعه جهانی در مورد سیگار کشیدن غیر فعال، سالانه 165 هزار کودک در اثر استنشاق دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند. به نوشته این محققان و در میان آنها کارشناس مؤسسه کارولینسکای سوئد و سازمان سلامت جهانی، این کودکان به سختی می‌توانند از تأثیرات سیگار کشیدن غیر فعال جان سالم به‌در برند، زیرا والدین آنها در خانه سیگار می‌کشند. در کشورهای ثروتمند اروپایی سالانه فقط 71 مورد مرگ و میر کودکان به سیگار کشیدن غیر فعال بازمی‌گردد.


این مطالعه محققان سازمان سلامت جهانی که در مجله بریتانیایی لانست منتشر شده، بر پایه اطلاعاتی از 192 کشور در سال 2004 استوار است. طبق محاسبات آنان در آن زمان در سراسر جهان 40 درصد کودکان، 33 درصد مردان غیر سیگاری و 35 درصد زنان غیر سیگاری در معرض دود تنباکوی بقیه بودند.


بنا به اطلاعات موجود از این طریق 379 هزار نفر از بیماری های قلبی، 165 هزار نفر از بیماری‌های عمومی راه‌های هوایی، 36900 نفر از آسم و 21400 نفر از سرطان ریه جان خود را از دست دادند. برای تخمین بهتر خطرات سیگار کشیدن، محققان سازمان سلامت جهانی درخواست کردند که بایستی این موارد مرگ و میر به تقریباً 1/5 میلیون فرد سیگاری که سالانه از عواقب مصرف تنباکو می میرند، افزوده شود.


همان گونه که از مطالعه بر می آید، در حالی که در میان افراد بزرگسال تفاوت چندانی بین کشورهای ثروتمند و فقیر وجود نداشت، کودکان به ویژه در کشورهای در حال توسعه آفریقا و آسیا در خطر هستند. گفته می شود که در این مناطق عفونت های راه های هوایی و تنباکو ترکیب مرگباری برای کودکان می سازند.


نویسندگان این تحقیق درخواست کردند قرارداد قانونی سازمان سلامت جهانی در مبارزه علیه تنباکو و توتون به سرعت اجرا شود. از جمله مفاد این قرارداد می توان به اختصاص مالیات های بیشتر برای تنباکو (سیگار) ، ممنوعیت تبلیغ آن و مبارزه و تبلیغ برای سلامتی اشاره کرد.


برگردان: خديجه كاظم عليلو

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر