۲۳ آذر، ۱۳۸۹

فناوری نوين قلب های اهدا شده را برای پيوند گرم و تپنده نگاه می دارد

جراحان قلب و قفسه صدری در آمريکا، با توسعه يک فن آوری پيشرفته، موفق به ساخت جعبه ای شدند که قادر است، قلب های اهدا شده برای پيوند را تا پيش از عمل جراحی، گرم و تپنده نگاه دارد.


اين پيشرفت فن آوری بسيار حيرت آور است، قلبی زنده، شناور در خون و اکسيژن، از سينه فردی به سينه ديگری؛ به نظر می رسد اين جعبه جادويی بتواند آينده بيماران قلبی را دگرگون کند.


دکتر عباس اردهالی، سرپرست تحقيقات قلب و عروق و جراح قلب و قفسه صدری دانشگاه يو سی ال ای، در اين باره می گويد: «برای من هنوز باور آن چيزی که به چشم می بينم مشکل است. تپيدن قلب انسان در يک جعبه مکانيکی آن هم چندين ساعت و سپس انتقال آن به قفسه سينه ی ديگری، به نظر ماورای واقعيات است.»


از نخستين عمل پيوند قلب در دهه ۶۰ ميلادی سالها می گذرد و در اين چند دهه قلبهای پيوندی برروی کيسه های يخی در حالی که با مواد شيميايی از حرکت باز ايستاده بود فاصله مرگ و زندگی را طی می کرد.


در شيوه قبلی زمان نقش بسيار تعيين کننده ای داشت و برای دست يابی به يک نتيجه موفق، همه مسير از دهنده تا گيرنده می بايست در طی ۸ ساعت طی می شد. اما اگر مراحل نهايی تاييد و اعتبار بخشی اين شيوه نوين انتقال قلب به تصويب برسد نه تنها زندگی بيماران که کيفيت کار تيم پزشکی نيز به طور شگفت آوری بهتر می شود.


آندره يبارا جزو نخستين کسانی است که با اين شيوه نوين تحت عمل جراحی پيوند قلب قرار گرفته است. و همسر او موزز از وضعيت جديد بسيار راضی است و می گويد: «ما هرگز فکر نمی کرديم اين روزها را ببينيم او آهسته آهسته به زندگی عادی باز می گردد و من بسيار خوشحالم.»


آندره يبارااز بيماری لوپوس رنج می برد لوپوس يک بيماری خود ايمنی است و گاه در سير پيشرفت خود موجب نارسايی قلبی فرد می شود. اتفاقی که در مورد آندره نيز افتاده است و او را ناتوان و از کار افتاده و نيازمند قلب پيوندی کرده بود.


آندره آ يبارا، بيمار پيوند قلب شده، می گويد : «من نمی تونستم ظرف ها رو بشورم ميز را تميز کنم و حتی به سختی راه می رفتم.»


اين تکنولوژی نخستين بار در سال ۲۰۰۶ در آلمان برای ساير اعضای پيوندی استفاده شد و پزشکان آمريکايی در اين چند سال تلاش در تطبيق بيشتر آن برای انتقال قلب کردند.


موضوع کمبود عضو اهدايی برای پيوند يک مشکل جهانی است تنها در آمريکا ۳۰۰۰ نفر در ليست انتظار پيوند قلب وجود دارد وسال گذشته ۳۵۹ نفر از افراد چشم انتظار جان خود را از دست دادند. همسر آندره آ از اينکه چنين موقعيتی نصيبشان شده خوشحال است.


موزِز يبارا، همسر بيمار پيوند قلب شده، می گويد: «احساس جالبيه بازيافتن نعمت از دست رفته ای که داشتنش رو قطعی می دونستی.»


آندره آ مانند تمام بيماران پيوند قلب يک دوران نقاهت طولانی را بايد پشت سر بگذارد که در اين راه از حمايت کامل همسرش برخوردار است.


علاوه بر اروپا تا به حال ۱۲۸ نفر در آمريکا برای پيوند قلب هايی که با اين شيوه از سينه دهنده به گيرنده منتقل می شود انتخاب و پذيرفته شده اند. قضاوت و مقايسه شيوه قديمی و نوين پس از تجزيه و تحليل اطلاعات در پايان مطالعه ممکن است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر