۲۳ آذر، ۱۳۸۹

خطر بروز اِندومتریوز شدید در دختران

عادت ماهیانه با علایم حاد در سنین نوجوانی می‌تواند خطر بروز اِندومتریوز شدید در دختران را در پی داشته باشد.


endometriosis



به گزارش روزنامه الکترونیکی دانش و فناوری ـ ستنا، یک تحقیق اولیه نشان می‌دهد که عادت ماهیانه با علایم حاد بصورتی که در زندگی روزانه اختلال ایجاد کند می‌تواند اِندومتریوز شدید و وسیع را در دختران در سنین نوجوانی پیشگویی کند. اِندومتریوز (Endometriosis) به بیماری‌ای گفته می‌شود که در آن بافت اِندومتر رحم در مکانی خارج از رحم نیز پایه ریزی می‌شود، بنابراین در زمان عادت ماهیانه این نقاط خارج از رحم نیز دچار خونریزی شده و مشکلات فراوانی را برای شخص به وجود می‌آورند.


در این تحقیق اولیه که محققان فرانسوی بر روی 229 زن دچار اندومتریوز شدید انجام دادند، مشخص شد که این دسته از زنان در زمان نوجوانی عادت ماهیانه‌ی دردناک و حادی داشته‌اند. این زنان در سنین زیر هجده سال از قرص‌های ضد بارداری برای تخفیف درد عادت ماهیانه خود بهره بردند و 70 درصد آنها گفته اند که اکثر ایام مدرسه را به جهت درد شدید عادت ماهیانه از دست داده‌اند. این تحقیق که در نشریه‌ی باروری و عقیمی منتشر شده است اینچنین نتیجه می‌گیرد که مشکلات بلوغ در آینده خطر اندومتریوز شدید را پیشگویی خواهد کرد.


از علایم اندومتروز می‌توان به درد ناحیه لگن، عادت ماهیانه دردناک و حاد، آمیزش جنسی دردناک و نازایی اشاره کرد. درمان اندومتریوز بر دو پایه ی درمان هورمونی و درمان جراحی است.


تهیه و تنظیم: هادی ناصری

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر