۲۳ آذر، ۱۳۸۹

با کیسه‌های پلاستیکی خداحافظی کنید!

شهر انجامنا پایتخت جمهوری چاد، در منطقه یک استثنا به حساب می آید چرا که درختان این پایتخت به کیسه‌های پلاستیکی آلوده نشده‌اند. در فروشگاه‌های بزرگ فروشندگان اجناس را در کیسه‌های قابل بازیافت تحویل مشتریان می دهند.


tchad



به گزارش روزنامه الكترونيكي دانش و فناوري ـ ستنا، هنگامی که ماری ترز بیلامدانا در سال 2010 به سمت شهردار انجامنا برگزیده شد وی مصمم به اجرای قانون منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بود که تا آن زمان به طور جدی اجرا نشده بود.


وی گفته است: «پلاستیک شهر ما را آلوده کرده و محیط زیست ما را تخریب كرده است. روی دیوارها و درختان شهر کیسه‌های پلاستیکی به چشم می‌خورد.  این ماده در طول قرن ها روی زمین باقی می‌ماند و فرصت رشد را از درختان وگیاهان می گیرد.


این طرح در حالی اجرا شد که در ابتدا بعید به نظر می رسید و اغلب آن را به خیال تشبیه می کردند. ولی با آموزش دانش آموزان  در مدارس و انتقال این اطلاعات به والدین آنها و نیز با کمک رسانه‌های عمومی این امر میسر شد.


اینک شهروندان از اجرای این قانون راضی هستند و مهمترین عامل را آموزش صحیح مردم در امر بهداشت و رعایت نکات سالم سازی محیط می دانند.


با این حال این قانون در مناطق دیگر چاد اجرا نمی شود و در مناطق خارج از پایتخت مردم از کیسه های پلاستیکی استفاده می کنند و سطح شهر مملو از پلاستیک های مشکی رها شده است. شهردار گفته است که مردم دیگر شهرها نیز این قانون را اجرا خواهند کرد ولی این مستلزم زمان است.


انجامنا پایتخت جمهوری چاد است. این کشور که در مرکز آفریقا قرار دارد از جمله کشورهای فقیر جهان است و از دیگر شهرهای آن می توان سارح, موند و آبشه را نام برد.


 تهیه و تنظیم: گیتی احتشام دفتری

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر