۰۸ آذر، ۱۳۸۹

«پادشاه عربستان از آمریکا خواسته بود به ایران حمله کند»




ویکی‌لیکس:






1389/9/8










بر اساس مدارک محرمانه ای که ویکی لیکس منتشر کرده، رهبران کشورهایی همچون اسرائیل، عربستان سعودی، قطر، بحرین و امارات متحده عربی، برنامه اتمی ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود دانسته و خواهان حمله آمریکا بوده اند.


در یکی از این اسناد آمده است که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، از ایالات متحده درخواست کرده بود برای نابودی تاسیسات اتمی، به ایران حمله کند.


در این اسناد به «توصیه‌های پیاپی» پادشاه عربستان «به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به برنامه جنگ‌افزارهای اتمی‌» اشاره شده است. در  یکی از این اسناد، پادشاه عربستان به آمریکا می‌گوید: «سر مار را قطع کنید.»


بر اساس این مدارک ملک عبدالله در جریان یک ملاقات خصوصی با منوچهر متکی، ایران را متهم به دخالت در امور کشورهای عربی کرده و گفته است: «ما را از شر خود خلاص کنید.» وی به وزیر خارجه ایران گفته است: «شما فارسها حق دخالت در امور داخلی اعراب را ندارید.»


درخواست دیگر کشورها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران

برپایه یکی دیگر از یادداشت‌های منتشر شده، حمدبن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، نیز، از آمریکایی‌ها خواسته است به هر طریق مورد نیاز به برنامه اتمی ایران پایان داده شود. برپایه این یادداشت، پادشاه بحرین به ژنرال پترائوس گفته است که ایران «منشا بسیاری از مشکلات در عراق و افغانستان است.»


این گزارش می‌افزاید که زید الرفاعی، رئیس وقت سنای اردن نیز از یک مقام بلندپایه آمریکایی خواسته است که ایالات متحده ایران را بمباران کند.


برپایه یادداشت دیگری که منتشر شده است، دیپلمات‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند  امارات متحده عربی ایران را «یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای امنیت ملی» خود می‌داند. این یادداشت به نقل از مقام‌های ابوظبی آورده است: «اگر ایران اتمی شود تهدید القاعده کمتر است.»


یادداشت دیگری از ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که حسنی مبارک،‌ رئیس جمهور مصر نیز ایران را به بی‌ثبات کردن منطقه و مصر متهم کرده است.


علیرضا نوری زاده هدف ترور

یکی دیگر از پیام های دیپلماتیکی که توسط ویکی لیکس در اختیار رسانه‌ها گذاشته شده از تلاش نیروهای امنیتی ایران برای قتل علیرضا نوری زاده خبرنگار سرشناس ایرانی مقیم لندن حکایت دارد.


بر اساس گزارش گاردین از این پیام، مقامات امنیتی ایران قصد داشتند از طریق فردی که چندی پیش به اتهام اجیر کردن یک قاتل حرفه ای برای کشتن یکی از چهره های تلویزیونی ایرانی در آمریکا دستگیر شده، علی رضا نوری زاده را به قتل برسانند.


منبع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی و گویا نیوز

 

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر