۰۸ آذر، ۱۳۸۹

اسناد ویکی لیکس از در خواست خصوصی رهبران عرب برای حمله به ایران خبر می دهد

سایت ویکی لیکس محتوای صدها هزار پیام دیپلماتیک مقامات آمریکایی را در اختیار چندین روزنامه بین المللی گذاشت، اقدامی که از سوی کاخ سفید محکوم شده است.


به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این پیام های دیپلماتیک، نمونه وسیعی از تبادل روزمره پیام ها میان وزارت امورخارجه آمریکا و حدود ۲۷۰ سفارت و کنسولگری آمریکا در سراسر جهان است.


نیویورک تایمز گزارش داده است که از جمله موارد فاش شده در این پیام ها، این است که از سال ۲۰۰۷ میلادی، ایالات متحده بطور محرمانه در تلاش بوده است تا اورانیوم در سطح بالا غنی شده ی یک راکتور تحقیقاتی پاکستانی را خارج کند.


مسوولان آمریکایی نگران آن هستند که این اورانیوم ممکن است در یک «دستگاه غیر قانونی اتمی» مورد استفاده قرار بگیرد.
روزنامه نیویورک تایمز گزارش می دهد که این تلاش تاکنون شکست خورده است.


روزنامه بریتانیایی گاردین نیز گزارش داده است که پیام های دیگر دیپلماتیک نشان می دهد که رهبران عرب بطور خصوصی خواستار حمله هوایی علیه ایران شده اند و به مسوولان آمریکایی گفته شده است که درباره رهبری سازمان ملل متحد جاسوسی کنند.


از جمله موارد دیگری که ویکی لیکس در اختیار نشریات بین المللی قرار گذاشته این است که مسوولان اطلاعاتی آمریکا بر این نظرند که ایران موشک های پیشرفته ای از کره شمالی دریافت کرده است.


در این سند که روزنامه های گاردین و نیویورک تایمز ابتدا آن را منتشر کرده اند آمده است که این موشک ها بر اساس یک طرح روسی ساخته شده اند و قابلیت رسیدن به اهدافی در سراسر خاورمیانه و بخش هایی از اروپا را دارند.


برد آنها ۳۲۰۰ کیلومتر اعلام شده و گزارش شده است که قابلیت نصب کلاهک هسته ای را دارند. پیش از این گزارش شده بود که ایران موشک هایی با برد حدود  ۲۵۰۰کیلومتر در اختیار دارد.


این اسناد همچنین نشان می دهد که ایالات متحده از چین خواسته بود تا یک محموله موشک های بالیستیک از کره شمالی به ایران را متوقف کند. هنوز مشخص نیست که آیا به این درخواست عمل شد یا خیر.روزنامه های نیویورک تایمز و گاردین از جمله نشریاتی هستند که پیش از انتشار این اسناد در سایت ویکی لیکس، به آنها دسترسی پیدا کرده اند.


کاخ سفید این اقدام ویکی لیکس را محکوم کرده است. کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که اقدام ویکی لیکس نه تنها حقوق بشر را به خطر می اندازد، بلکه زندگی و کار کسانی که در اسناد نام آنها برده شده است را در معرض خطر قرار می دهد.


پیش از این در روز یکشنبه، ویکی لیکس اعلام کرده بود که این سایت هدف حمله سایبری قرار گرفته است. اما وعده داد که همچنان به انتشار اسناد دست خواهد زد.


روز شنبه، مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا با ارسال نامه ای به جولیان آسانگ، موسس ویکی لیکز و وکیل او هشدار داد که قصد او برای انتشار اسناد محرمانه بیشتر آمریکا، نقض قانون آمریکا است.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر