۰۸ آذر، ۱۳۸۹

گزارش - ویکی‌لیکس: عربستان خواهان حمله آمریکا به ایران بود




ویکی‌لیکس: عربستان خواهان حمله آمریکا به ایران بود






مردمک -


وب سایت ویکی‌لیکس بار دیگر برخی از اسناد محرمانه دولت آمریکا را منتشر کرده که در میان آنها مواردی مربوط  به انتخابات ریاست جمهوری ایران و نگرانی‌های برخی از کشورهای خاورمیانه از برنامه هسته‌ای ایران به چشم می‌خورد. 



این وب سایت 250 هزار سند را منتشر کرده که به گفته نیویورک تایمز «بسیاری از آنها محرمانه نیستند و به سیاست خارجی آمریکا در سه سال گذشته مربوط می‌شوند.»



در یکی از این اسناد که ویکی لیکس ادعا کرده به وزارت امور خارجه آمریکا مربوط است آمده در دیدار پادشاه عربستان با دو مقام آمریکایی، ملک عبدالله خواستار حمله آمریکا به ایران شده است.



عبدالله در دیدار ماه آوریل 2008 خود با  رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق و ژنرال پترائوس فرمانده وقت نیروهای آمریکا در عراق  این خواسته را مطرح کرده است. 



بر اساس ادعای ویکی‌لیکس، سفیر عربستان در واشنگتن به سفیر آمریکا در ریاض گفته است که پادشاه از آمریکا می‌خواهد که «سر این مار را قطع کند.»



در بخش زیادی از این اسناد که مربوط به وزارت امور خارجه آمریکا و سفارت‌خانه‌های این کشور در ترکیه، عراق، ژاپن و ده‌ها کشور دیگر هستند، رهبران برخی کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله اسرائیل، عربستان، امارات متحده عربی و اردن از آمریکا خواسته‌اند که «شر ایران» را کم کند. آنها نگران برنامه اتمی ایران و نفوذش در عراق و نزدیکی‌اش به حزب‌الله لبنان و گروه فلسطینی حماس بوده‌اند.



روزنامه گاردین که یکی از رسانه‌هایی است که این اسناد را دریافت و منتشر کرده است می‌نویسد که پادشاه عربستان به آقای متکی وزیر امور خارجه ایران گفته است «شما فارس‌ها کاری با مسائل داخلی عرب‌ها نداشته باشید.» او به مقامات کاخ سفید هم گفته است که «ایران هدفی جز دردسر درست کردن ندارد.»



ملک عبدالله گفته است «خدا ما را از شر ایران نجات بدهد.»



انتخابات ریاست جمهوری ایران



روزنامه گاردین در شماره روز یکشنبه خود همچنین بخشی از سندی را منتشر کرده است که مربوط به گزارش یک منبع اطلاعاتی درباره انتخابات ایران است. 



این منبع خبری در عشق آباد پایتخت ترکمنستان سه روز پس از انتخابات، به دیپلمات‌های آمریکایی گفته است که انتخابات ایران «کودتا»ی رهبران مذهبی است و محمود احمدی‌نژاد «یک پینوشه دیگر» است.



این منبع که نامش حذف شده گفته است که بر اساس محاسبه نمایندگان ستاد میرحسین موسوی، که در حوزه‌های سراسری اخذ رای در ایران جضور داشته اند آقای موسوی دست کم 26 میلیون یا 61 درصد آرا را به دست آورده است و محمود احمدی نژاد حداکثر چهار تا پنج میلیون رای آورده است.



او گفته است که مشارکت بالای رای دندگان بازتاب احساسات ضد احمدی‌نژادی رای دهندگان ایرانی است. 



بازی قدرت در ایران 



سند دیگری که گاردین منتشر کرده و مربوط به دو ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران است، و نشان دهنده تلاش دیپلمات‌های آمریکایی برای کشف پیچیدگی‌های سیاسی ایران در آستانه انتخابات است. در این سند آمده است که هیچ چیز نمی‌تواند مانع اراده اصلاح طلبان برای کنار گذاشتن احمدی‌نژاد شود. 



در این سند از قول منبعی که نامش حذف شده، آمده است است که شکست احمدی نژاد در بودجه‌گذاری و برنامه او برای توزیع پول بین ایرانیان کم در آمد نشان می‌دهد که مراکز قدرتی چون مجلس، در آستانه انتخابات  فعالانه به رئیس جمهور، فشار می آورند. این مراکز قدرت همچنین مشغول لابی کردن با رهبر هستند. این بازی به شدت در رسانه انجام می شود، به شکلی که رقبای (انتخاباتی) آزادانه به یکدیگر حمله می‌کنند. توزیع پول می‌توانست برای احمدی نژاد رای بیشتری جمع آوری کند اما او همچنان به (قدرت نمایی‌اش) در استان‌ها ادامه می‌دهد و پشتیبان‌هایش را در جایی که اهمیت دارد حفظ می کند.



این منبع نظر داده است که اگر این مراکز قدرت از جانب آقای خامنه‌ای پشتیبانی شوند احتمالا در هفته‌های پیش رو شاهد آتش بازی جالبی در روزنامه‌های ایرانی خواهیم بود.



در این سند همچنین به ارائه برنامه اقتصادی آقای موسوی اشاره شده است. میر حسین موسوی برنامه اقتصادی خودش را با تاکید بر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال از طریق گسترش بخش‌های خصوصی به روزنامه های ایرانی اعلام کرده است. موسوی از اقدامات احمدی نژاد به منظور جلوگیری از خصوصی سازی انتقاد کرده است.



در حالی که ویکی‌لیکس از انتشار قریب الوقوع این اسناد خبر داده بود وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه هشدار داد که انتشار این اسناد غیرقانونی است و می‌تواند همکاری این کشور را با سایر کشورها تضعیف کند و جان افراد را به خطر بیندازد. با این وجود روز یکشنبه ویکی‌لیکس این 250 هزار سند را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.   








View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر