۰۸ آذر، ۱۳۸۹

سازمان بهداشت جهانی: چهل درصد بودجه خدمات بهداشتی و درمانی جهان هدر می رود

گزارش جدید «سازمان بهداشت جهانی» حاکی است که نظام های بهداشتی سراسر جهان تقریباً چهل درصد بودجه خود را هدر می دهند، اما کماکان برای افزایش توانایی های بهداشتی و درمانی خود به بودجه بیشتری نیاز دارند.


این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد، در تحلیلی درباره چگونگی عملکرد کشورها در صرف بودجه برای خدمات بهداشتی نتیجه گیری کرده است با وجود صرف بیهوده هزینه های خدمات بهداشتی و پزشکی، بسیاری از کشورها کماکان برای سرمایه گذاری در بخش خدمات درمانی بودجه بیشتری نیاز دارند.


در این گزارش از ارقام «شبکه تخلف و فساد خدمات درمانی» اروپا نقل شده است که از حدود ٥̷٣ تریلیون دلاری که جهان سالانه صرف خدمات بهداشتی و درمانی می کند، حدود ٣٠٠ میلیون دلار به دلیل اختلاس و اشتباهات اداری و اجرایی ناپدید می شود.


براساس این گزارش، یک چهارم کل بودجه ای که دولت ها قرار است برای خرید دارو صرف کنند، به نحوی به هدر می رود و همین معضل سالانه ٢٣ میلیارد دلار برای کشورهای توسعه یافته هزینه در بردارد.


«سازمان بهداشت جهانی» اعلام کرده است برخی از کشورها به هنگام خرید دارو، دو برابر قیمت واقعی می پردازند و حداقل نیمی از تجهیزات پزشکی که به کشورهای فقیر ارسال می شوند، غیرقابل استفاده هستند.


بنا به گزارش «سازمان بهداشت جهانی»، تقریباً هشتاد درصد تجهیزات ویژه خدمات درمانی و پزشکی که به کشورهای در حال توسعه و فقیر ارسال می شوند، اعانات دولت های خارجی و سازمان های خیریه بین المللی هستند که اکثر آن ها بی مصرف باقی می مانند.


در این گزارش آماده است بیشتر تجهیزات پزشکی که پس از سال ٢٠٠٩ به نوار غزه ارسال شد، هنوز در انبارها دست نخورده مانده اند.


در حالی که برخی از ناظران بین المللی درخواست «سازمان بهداشت جهانی» برای دریافت کمک های مالی و اعانات بیشتر را مورد پرسش قرار داده اند، افزایش تعداد کارمندان نهادهای امدادی خارجی برای توزیع و بهره گیری از این تجهیزات پزشکی، واکسن ها و داروها را به عنوان راهکار این معضل مطرح کرده اند.


از سویی دیگر بعضی از کارشناسان معتقدند تمرکز ویژه سازمان ملل متحد بر بیماری های خاص همچون ایدز، به نظام های بهداشتی و درمانی بین المللی لطمه وارد کرده است چرا که جامعه بین الملل بر گردآوری کمک های مالی و ارسال آن به درمان تعداد اندکی بیماری محدود می شود و بودجه لازم برای یافتن راهکارهای واقعی و بلندمدت برای اصلاح نظام پزشکی و درمانی کشورها اختصاص داده نمی شود.


گزارش اخیر«سازمان بهداشت جهانی» روز ٢٣ نوامبر در کنفرانس بین الملی سرمایه گذاری در خدمات بهداشتی در برلین منتشر شد.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر