۲۵ مرداد، ۱۳۸۹

مدیر كل اداره نغمات آیینی رادیو: شجریان استاد است اما بقیه نیز حق دارند دعای ربنایشان شنیده شود

پارلمان‌نیوز: مدیر كل اداره‌ی نغمات آیینی رادیو با اعلام اینكه سال گذشته 51 اثر و امسال هم 11 دعای ربنا در این اداره تهیه شد، به پرسشی درباره عدم پخش دعای ربنای شجریان از صداوسیما و اینكه آیا اداره كل نغمات آیینی برای تولید و پخش دعاهای ربنا با صداهای جدید تمهیدی اندیشیده‌است، پاسخ گفت.

مهدی دهقان نیری در گفتگو با ایسنا، وظیفه اداره كل نغمات آیینی رادیو را تولید آثار مذهبی دانست و افزود: ما تولیدكننده اثر محمدرضا شجریان نبوده‌ایم كه بخواهیم درباره پخش آن ابراز عقیده كنیم؛ ضمن اینكه ما تنها آثار را تولید و ارسال می‌كنیم.

وی در عین حال تصریح كرد: محمدرضا شجریان استاد آواز است، اما بقیه خوانندگان ما هم حق دارند و دوست دارند آثارشان شنیده شود؛ ‌ما در تولید نغمات به صدا و نوع كار نگاه می‌كنیم و از آثار خوب استفاده می‌كنیم.

مدیركل اداره‌ نغمات آیینی رادیو همچنین به اعلام تولیدات جدید این اداره پرداخت و گفت: تولیدات جدید این اداره، شامل ادعیه، دعاهای قرآنی ربنا، دعای افتتاح، گلچین سخنرانی، ‌آوازهای عرفانی و كارهای مناسبتی برای ماه مبارك رمضان به شبكه‌های رادیویی ارائه شده‌است.

مهدی دهقان نیری با اشاره به اینكه ادعیه، شامل سه بخش است، ‌اظهار كرد: در بخش ادعیه‌ی كوتاه،‌ دعای روزهای مبارك رمضان در 3 لوح فشرده توسط حسن خانچی و گروه همخوانی « به سوی فردا» تولید شده است.

وی با بیان اینكه دعاهای قرآنی ربنا در دو لوح فشرده به صورت تركیبی تولید شده‌است، عنوان كرد: آواز دعاهای قرآنی توسط حسام‌الدین سراج و علی خدایی خوانده شد و محمدعلی كریم‌خوانی، علیرضا نداف، حسام لرنژاد، محمدعلی شیعه، امین پویا،‌ سلیم موذن زاده و محمدی دعاها را خواندند.

وی ادامه داد: دعاهای مشترك هر روزه، در دو لوح توسط حسین جعفری، ‌هاشم صدفی تهرانی، جعفر فردی، حسن خانچی و ابوالقاسم موسوی قهار تولید شد.

دهقان نیری گفت: همچنین ادعیه بلند در بخش دعای ماه صفر توسط ابوالقاسم موسوی قهار، حسین جعفری،‌ هاشم صدفی تهرانی، جعفر فردی و حسن خانچی در دو لوح فشرده تولید شده است.

وی ادامه داد: دعای افتتاح نیز توسط ابوالقاسم موسوی قهار و حسن خانچی تولید شد و دعای ابوحمزه ثمالی توسط ابوالقاسم قهار تهیه شده است. در بخش مناجات، ابطحال در 2 لوح فشرده توسط حسن خانچی و 3 لوح فشرده به صورت زمزمه و مداحی توسط منصور ارضی،‌ سعید حدادیان و مهدی میردامادی تولید شد.

مدیر كل نغمات آیینی رادیو با اشاره به اینكه گلچین سخنرانی مقام معظم رهبری در دو بخش دعا و ماه رمضان در دو لوح فشرده به صدا و سیما ارایه شده‌ است، اظهار كرد: از دیگر آثار این مركز، آوازهای عرفانی است كه در یك لوح به نام « تمنای دوست» توسط مهدی حبیبی و یك لوح هم با نام «اسرار دل» توسط حسام الدین سراج تهیه شده است.

دهقان نیری آثار مناسبتی در داخل ماه رمضان را اینگونه عنوان كرد: مداحی به مناسبت رحلت حضرت خدیجه در چهارلوح به نام « بانوی بهشت» توسط سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، محمدجوادی، حسن خلج ،‌منصور ارضی، حسن بازوبند تهیه شده است.

وی ادامه داد: یك مداحی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی نیز در یك لوح توسط محمدطاهری، مجید بنی‌فاطمه، سعید حدادیان و ابوالفضل بختیاری تهیه شد. همچنین یك مداحی به مناسبت شهادت امام علی(ع) در یك لوح توسط شهروز حبیبی به زبان آذری و یك لوح از مجالس محمد كریمی، منصور ارضی،‌ سلیم موذن زاده،‌ مجید بنی‌فاطمه، محمدرضا طاهری و مسعود میردامادی به صداوسیما ارائه شد.

او با بیان اینكه آثار تولیدی مداحی نیز ارائه شده است، ‌گفت: محسن طاهری و محسن بازوبند به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) آثار مداحی را آماده كردند؛ همچنین یك لوح دیگر مبتنی بر مناجات حضرت امیر(ع) به صورت عربی و فارسی توسط هاشم صدفی تهرانی تولید شده است.

دهقان نیری گفت: اثر فاخری نیز به صورت اركسترال و كرال تولید شده كه در آن ساز به كار نرفته است و به جای آن گروه‌های همخوان و كرال اجرا كرده‌اند كه به نام « سر بر آستان جانان» در 4 قطعه در خصوص شهادت حضرت علی (ع) توسط عباس آزاد تهیه شده است.

مدیر كل نغمات آیینی رادیو با اشاره به اینكه رادیو ندا كه زیر نظر اداره نغمات آیینی رادیو است، هر شب از ساعت 24 تا 6 صبح به مناسبت ماه مبارك برنامه خواهد داشت، اظهار كرد: از ساعت 3 تا 4 بامداد از این شبكه رادیویی قرآن پخش می‌شود و از ساعت 4 تا 6 بامداد نیز برنامه ویژه سحرگاهی به نام « با من طلوع كن» پخش می‌شود.

دهقان نیری در پایان گفت: تمام تولیدات مركز نغمات آیینی رادیو در این برنامه هر شب به صورت زنده اجرا می‌شوند.

View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر