۲۴ مرداد، ۱۳۸۹

یک فعال سیاسی: نگاه ابزاری به دین خرافات را افزایش می دهد

معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت خاتمی، با بیان اینکه اصولگرایان، اصولگرایی را به عنوان هدف مشترکی برای حفظ قدرت قبول دارند، گفت: بارها به اصولگریان گوشزد ‌کردیم که باید همه اصول قانون اساسی را دنبال کنند اما متاسفانه این گروه تنها با توجه به مصالحشان، مدافع قانون بودند.


به گزارش ایلنا، محمود میرلوحی درپاسخ به سوالی درخصوص لزوم بازنگری اصلاحات در راستای روشن شدن مبانی این جریان گفت: خوشبختانه آقای خاتمی وسایردوستان ما دراصلاحات دراین مورد، کلی کار کارشناسی انجام داده و از این نظراصلاح‌طلبی نسبت به اصولگرایی خیلی پیش است.


وی با بیان اینکه جریان مقابل، اصولگرایی را به عنوان هدف مشترکی برای حفظ قدرت قبول دارند، ادامه داد: اصولگرایان با فضای تبلیغاتی انحصاری که بوجودآمده بود، به دنبال حفظ قدرت بودند و خیلی کارجدی وتئوریک انجام نداده‌اند. به همین جهت اصلاح طلبان، اصولگرایی را از اول به رسمیت نشناختند.


این فعال سیاسی افزود:اصولگرایان فقط درمواقعی که به نفع خودشان بوده، موضع‌گیری داشته‌اند اما در مواقع دیگر خیر. مثلااگرچه امام خمینی به وضوح ورود گروه‌های مسلح به فعالیت‌های سیاسی را نفی کرده‌اند،اما این جریان ، این اصل را تنها به دلیل منافع خود زیرپاگذاشتند.


وی با بیان اینکه با این اوصاف نیاز به بازتعریف درجریان اصولگرایی، کاملا قابل پیش‌بینی بود ادامه داد: اما اصلاح طلبان تا حد زیادی حرف‌ها ودیدگاه‌های خود را تئوریزه وروشن کرده‌اند.


میرلوحی با اشاره بر متن پیام اصلاحات که همواره بر اصلاح تاکید دارد، گفت:ما ازتغییرخواسته‌ها ومطالبات مردم آگاهیم و لذا باید خود را با این مبناها تطبیق دهیم. هرچه اقدامات اصولگریان بیشتر نمایان می‌شود ،حقانیت وجذابیت نظریات اصلاح طلبی بیشترمشخص می‌شود.


این فعال سیاسی  یادآور شد: هرچه به اصولگراها راجع به استفاده ابزاری ازدین هشدارداده می‌شد که این نگاه ابزاری، خرافات را زیاد می‌کند واعتقادات مردم رانسبت به باورهای دینی کمرنگ می‌کند،اعتنایی نکردند.


وی ادامه داد: ما تاکید داشتیم که اصولگرایان مسائل را بگونه‌ای عنوان نکنند که جوانان را مقابل دین قراردهد. به آنها گوشزد می‌کردیم که باید همه اصول قانون اساسی را دنبال کنند اما متاسفانه این گروه تنها با توجه به مصالحشان، مدافع قانون بودند.


معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت خاتمی تصریح کرد:جریان اصولگرایی نخواسته است نزدیک معنای واقعی بحث‌هایی چون آزادی وجمهوریت شود. درخصوص مفهوم آزادی آنها همواره به جنبه بی بندوباری آزادی اشاره کرده‌اند.یا درخصوص عدم ورود نیروهای مسلح به فعالیت‌های سیاسی به دلیل ضربه‌ای که به آینده کشور وارد می‌شود تنها به دلیل اینکه این مباحث به نفع آنها نبوده است، توجه نکرده‌اند.


این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: به رسانه ملی تذکرداده شد که شما رسانه ملی هستید نه بلندگوی جناحی خاصی. همین طور بارها به قوه قضائیه راجع به استقلال قاضی ولزوم حفظ آن تاکید شده بود. نتیجه تمام آن بی‌توجهی‌ها مشکلات جدی‌ای است که امروزبا آن مواجه‌ایم.


وی گفت: من معتقدم ۵ اصل اسلامی بودن، ایرانی بودن، طرفدارامام بودن ،اعتدال و به دنبال آبادانی کشور بودن همواره باید مدنظر اصلاح طلبان ومحور تحول و پیشرفت باشد.


معاون پارلمانی وزارت کشوردردولت اصلاحات درخصوص لزوم آسیب شناسی جریان اصلاحات یاد آورشد: شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های گذشته و روی کار‌آمدن دولت نهم خود بهترین آسیب شناسی برای جریان اصلاحات بود تا بررسی کنیم که اشکال کار در کجا بود.درخصوص بحث آسیب شناسی دوبحث مطرح است ،اول؛ آسیب شناسی درونی است که اصلاح طلبان این کار را انجام می‌دهند و نکته بعد این است که بسیاری ازنکات تحریف شده است.


وی افزود: اگر انتخابات رقابتی و آزاد باشد اصلاح‌طلبان به حاشیه رانده نمی‌شوند. متاسفانه گروهی تلاش می‌کنند که وضعیت موجود را به اصلاح‌طلبان نسبت دهند.


این فعال سیاسی با پذیرش وجود اختلاف‌نظر میان اصلاح‌طلبان، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبی طیف گسترده‌ای است که پیروان آن بر روی این نکته که چهار اصل استقلال آزادی جمهوری اسلامی باید در کنار هم دیده شوند، متفقند.


وی گفت: ما مرزبندی اصولگراها به خودی و غیرخودی را قبول نداریم و تفتیش عقاید را جایز نمی‌دانیم. از نظر ما پذیرش اعتقاد به مبانی کافی است.


معاون پارلمانی وزارت کشوردر دولت اصلاحات به تشریح چهار اصل مورد نظر اصلاح‌طلبان پرداخت و اظهارداشت: اصل استقلال یعنی کشور باید مستقل باشد اما لازمه استقلال، ستیز با دنیا و تسلیم شدن نیست ، بلکه تعامل با دنیاست .اصل آزادی نیز نیاز جامعه ما و مهمترین عامل پیشرفت است و بندگی خدا نیز بهترین دلیل برای آزادی ما است.


میرلوحی جمهوریت را به معنای پذیرش انتخابات آزاد و پذیرش نقش مردم در سرنوشت کشور دانست و گفت: اصل اسلامی بودن نیز به معنای اسلام رحمانی و وحدت است، در اسلامی که امام معرفی می‌کرد زمان و مکان لحاظ شده بود. ما اسلام خشن و طردکننده را قبول نداریم.


وی ادامه داد: جریان اصولگرایی مدعی فرماندهی‌اند اما مجلس و دولت آنها این همه با همدیگر اختلاف نظر دارند، آنچه جریان اصلاحات در دوران فعالیتش انجام داده است در حد بسیار بالایی با آرمان‌های امام و شهدا هماهنگ بوده است.ما ضمن فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فضای کارشناسی و امنیتی را نیز رونق دادیم.


میرلوحی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان اصلاح‌طلبی کوچک هر پیشنهادی که برای بهبود و ترمیم رفتار اصلاح‌طلبی داده شود می‌پذیریم، اما این امر به این معنا نیست که کارهای نکرده خود را ملامت کنیم تا دیگران خوششان بیاید.




View Original Article


0 comments:

ارسال یک نظر