۱۰ آذر، ۱۳۸۸

علت تعویق سه‌باره حضور احمدی‌نژاد در تلویزیون

رئیس جمهور برای سومین بار متوالی حضورش در رسانه ملی را به تاخیر انداخت.

این موضوع بی‌ارتباط با بلاتکلیفی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیست. چه امروز و چه دو مورد گذشته که رئیس جمهور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور نیافت، قرار بود تا تصمیم مشترکی میان دولت و مجلس درباره این لایحه اخذ شود.

در موارد گذشته هنوز دولت و مجلس به تصمیم مشترکی درباره هدفمند کردن یارانه‌ها نرسیده بودند و این بار هم که چنین تصمیمی مبنی بر تشکیل سازمانی برای هدفمند کردن یارانه‌ها اخذ شده است، چون جلسه کمیسیون ویژه مجلس تشکیل نشد، حضور تلویزیونی رئیس جمهور لغو و به فردا موکول شد.

ماجرا از این قرار بود که پس از توافق شب گذشته کارگروه مشترک دولت و مجلس برای تشکیل این صندوق که تنها امکان نظارت مجلس بر 20 درصد هزینه‌کرد درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس می‌دهد - و 80 درصد این درآمدها که تحت عنوان کمک دولت به مردم و بنگاه‌های اقتصادی به منظور جبران خسارت‌های ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها بدون نظارت مجلس هزینه می شود- قرار بر این بود که امروز کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی به بررسی این پیشنهاد الحاقی بپردازد.

پس از تصویب این پیشنهاد در این کمیسیون، صحن علنی روز چهارشنبه مجلس باید به بررسی آن می‌پرداخت، اما به دلیل عدم نصاب اعضای این کمیسیون، جلسه عصر دوشنبه آنها برگزار نشده و به صبح فردا موکول شد.

چنانچه این جلسه عصر امروز تشکیل می‌شد، خروجی آن تصویب یا عدم تصویب پیشنهاد مشترک دولت و مجلس بود. در صورت تصویب این پیشنهاد، محمود احمدی‌نژاد می‌توانست امشب به تلوزیون بیاید و با تشکر از اعضای این کمیسیون از کلیه نمایندگان بخواهد تا در جلسه روز چهارشنبه نیز به این پیشنهاد رای دهند و در مقابل تلاش‌های دولت برای اجرای این لایحه سنگ اندازی نکنند.

اما اگر این پیشنهاد الحاقی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در جلسه عصر دوشنبه کمیسیون ویژه تصویب نمی‌شد -که احتمال نزدیکتری به واقعیت است- باز هم احمدی‌نژاد می‌توانست در قاب دوربین ظاهر شود و در گفت‌وگوی مستقیم با مردم از کارشکنی‌های مجلس سخن بگوید و از اینکه حتی به پیشنهادات مشورتی و مشترک دولت توجه نمی‌کند، گلایه کند.

به عبارت دیگر حضور احمدی‌نژاد در هر دو حالت مفروض فوق تنها و تنها برای تحت فشار قراردادن مجلس می‌توانست باشد.

اما عدم برگزاری جلسه عصر امروز کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی، برنامه‌های دولت را نقش برآب کرد و سبب شد تا دیدار و گفت وگوی احمدی‌نژاد با مردم به فردا شب و پس از برگزاری و نتیجه گیری جلسه کمیسیون ویژه مجلس موکول شود.

0 comments:

ارسال یک نظر