۱۰ آذر، ۱۳۸۸

معاون خارجی:خروج از ان پی تی به نفع مانیست


معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی گفت كه ایران به همكاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد تا از ظرفیت های آن استفاده كند. 

به گزارش ایرنا دكتر علی باقری در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به تشریح مواضع كشورمان در زمینه سیاست خارجی، فعالیت های اتمی و قطعنامه اخیر آژانس در مورد ایران پرداخت.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تصمیم دارد كه با ادامه همكاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی از ظرفیت های این نهاد در راستای تامین منافع استفاده كند.
این كارشناس كه در مذاكرات ژنو نیز حاضر بود، در این زمینه افزود: پیمان عدم اشاعه، ظرفیت بسیار خوبی را برای همكاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد. حضور ما در ان پی تی و تدوین گفتمانی با آژانس و جهان غرب تامین كننده منافع ما است.

باقری تاكید كرد: علیرغم نقص هایی كه وجود دارد ما باید از جایگاه آژانس استفاده كنیم و منافع خود را پیش ببریم. خارج شدن از این گونه نهاد ها و خالی كردن عرصه به نفع ما نیست.
وی افزود: غرب به همین دلیل، اكنون به دنبال تجدید نظر در ان پی تی و كاهش این ظرفیت ها است كه البته با توجه به نبود اجماع در این مورد احتمال موفقیت آنها كم است.
معاون شورای عالی امنیت ملی درمورد قطعنامه ای كه در شورای حكام آژانس صادر شد گفت: تاكنون همه قطعنامه های آژانس البته به جز یكی از آن ها، همگی با اجماع اعضا صادر می شد. از 35 عضو آژانس 25 كشور یا غربی بوده و یا بسیار متمایل به غرب هستند اما در این قطعنامه 10 رای مخالف وجود داشت كه البته آذربایجان غایب و رای های ممتنع نیز جز مخالفان محسوب می شوند.
وی اظهار داشت: غرب در این موضوع شكست خورد زیرا تلاش بسیاری انجام داد تا نشان دهد كه برنامه اتمی ایران موجبات نگرانی بین‌المللی شده است. این گونه تصویب شدن قطعنامه خلاف این ادعا را ثابت كرد كه اجماع جهانی علیه ایران وجود دارد.

باقری گفت: ما از نزدیك شاهدیم كه حتی دیدگاه های شش كشور (5+1) در مذاكرات نیز با هم یكسان نیست.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد مذاكرات برای خرید سوخت نیز گفت: ما باید چارچوبی را تعبیه كنیم كه طرف مقابل مجبور به پذیرش خواسته ایران شود. اكنون نیز از ابزارهایی كه داریم برای كار با طرف مقابل استفاده می كنیم لذا متمایل به همكاری هستیم.
این دیپلمات ایرانی گفت: غرب در مورد برنامه های اتمی ایران و تجهیزات مربوط به این فناوری ایران را تحریم نمود و قطعنامه هایی صادر كرده بود. اكنون می بینیم كه غرب حاضر به انجام مذاكره با ایران در زمینه دریافت اورانیوم از ایران وتحویل سوخت اتمی به كشورمان شده است. این اقدام غرب خودش به معنی نقض قطعنامه های شورای امنیت است.
مورد شائبه كاهش فعالیت ها در نطنز گفت: اكنون ركود وجود ندارد ما در حال ارتقای كیفیت سانتریفیوژها هستیم گرچه نطنز گنجایش 50 هزار سانتریفیوژ را دارد اما كمیت اولویت ما نیست و اكنون توانسته ایم حتی تا 13 برابر آن را ارتقا دهیم. ما بر تعداد تاكید نداریم.
باقری افزود: در مورد تامین اورانیوم نیز اكنون دو معدن داریم قبلا وارداتی نیز انجام شده بود كه این ذخیره برای مدت های زیادی كافی است.
وی در مورد ادامه فعالیت های اتمی ایران با توجه به ظرفیت های داخلی گفت: با اتكا با توانمندی های ملی در حال پیشبرد برنامه هسته ای هستیم. برای ساخت نیروگاه 360 مگاواتی دارخوین همكاری نزدیكی بین دانشگاه و صنعت انجام گرفته و طراحی و اجرای آن در حال انجام است لذا در این زمینه وابسته به روسیه نیستیم اما با این كشور و دیگر كشورها تعامل انجام می دهیم.
وی تجربه نیروگاه بوشهر را خوب توصیف كرد و اظهار داشت: از آن جا كه در مورد نیروگاه ها باید تجهیزات به تایید آژانس برسد ما توانستیم برخی از قواعد و مقررات آژانس را با استفاده از تجربه نیروگاه بوشهر كسب كنیم.
وی ادامه داد: متخصصین ما آموزش های متعددی را در داخل و خارج ایران دیدند و اكنون كارها در مورد دارخوین و اراك به خوبی دنبال می شود. متوسط عمر متخصصانی كه در انرژی هسته‌ای فعالیت می‌كنند كمتر از 30 سال می باشد كه از عمر انقلاب كمتر است و همه آنها در دانشگاه‌های ایران تحصیل كرده‌اند.


0 comments:

ارسال یک نظر