۱۰ آذر، ۱۳۸۸

چاقی عامل افزایش خطر مرگ اما نه در افراد پیر!


مطالعه جدید نشان می‌دهد که اگرچه چربی بیش از حد بدن منجر به افزایش خطر مرگ در افراد می‌شود اما وزن اضافی می‌تواند اثرات متضاد برای بزرگسالان مسن داشته باشد.
در این مطالعه که با همکاری دکتر جنیفر کاک و دکتر کریس آردرن در دانشگاه یورک در تورنتوی کانادا انجام شده‌است بسیاری از شاخص‌های چربی بدن و وزن پایین‌تر با خطر بالاتر مرگ در زنان و مردان 65 ساله و بالاتر همراه بودند.
پژوهشگران در مجله «انجمن پزشکی پیری آمریکا» گزارش می‌کنند که در افراد بالاتر از 75 سال، داشتن وزن کمتر از حد طبیعی در مقایسه با وزن طبیعی خطر مرگ در مردان را 1.6 و در زنان 3 برابر افزایش می‌دهد.
کاک و آردرن از آمار مربوط به سومین زمینه‌یابی بهداشت ملی و سنجش تغذیه که در فاصله سال‌های 1988 تا 1994 انجام شده بود برای ارزیابی توده بدن شرکت‌‌کنندگان مطالعه استفاده کردند.

به این ترتیب  دور کمر، نسبت کمر تا باسن، دور باسن و سایر شاخص‌های توده و چربی بدن 4437 مرد و 5166 زن مورد نظر قرارگرفت.
در میان این افراد 1116 نفر 65 تا 75 ساله بودند و 1200 نفر هم بیشتر از 75 سال سن داشتند.
پس از تقریباً 8.7 سال، 1466 نفر از شرکت‌کنندگان در مطالعه جان سپردند.
همان طور که انتظار می‌رفت کمترین مرگ (4 درصد در مردان و 3.5 درصد در زنان) در بین افراد 18 تا 64 سال رخ داد. در این گروه خطر مرگ در مردان و زنان چاق و یا دارای اضافه وزن بیشتر بود.
اما در گروه‌های مسن‌تر یعنی افراد بالاتر از 65 سال، وزن کمتر با مرگ ومیر بیشتر همراه بود و افزایش وزن با مرگ و میر کمتر.
از این یافته ها می‌توان نتیجه گرفت که با درنظرداشت خطر مرگ، چاقی بزرگترین عامل نگرانی در افراد بالغ محسوب می‌شود و کاهش وزن بایستی سرلوحه برنامه‌های مربوط به سلامتی بیشتر، کاهش بیماری‌ها و مرگ در افراد باشد، اما به دلایلی که هنوز کاملاً و به طور تجربی روشن نیست این امر در مورد افراد بالای 65 سال مصداق ندارد.
دکتر کاک، یکی از محققان این پژوهش در مورد علت احتمالی یافته این پژوهش به خبرگزاری رویتر گفت: چربی بیشتر در بزرگسالان مسن‌ می‌تواند به عنوان ذخیره عمل کرده و به آنها کمک کند تا در برابر بیماری های مزمن مقاومت بیشتری کنند.
اگرچه براساس یافته‌های پژوهش حاضر کاهش وزن می‌تواند خطر بیماری های متنوع همراه با چاقی را کاهش دهد اما کاک و اردرن، محققان این مطالعه نتیجه می‌گیرند که تناسب وزن کم کردن به عنوان یک شیوه مداخله‌ای در افزایش طول عمر در افراد مسن کاملاً آشکار نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.


0 comments:

ارسال یک نظر