۱۰ آذر، ۱۳۸۸

فردا:آزادی انگلیسی‌ها تا ساعاتی دیگر

نج تبعه بریتانیایی كه 5 روز قبل توسط نیروی دریایی ایران در آبهای خلیج فارس دستگیر شده بودند، تا ساعاتی دیگر آزاد خواهند شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی "فردا" به نقل از یك منبع مطلع، 5 تبعه انگلیسی كه به دلیل ورود غیرقانونی به مرز آبی ایران در خلیج فارس دستگیر شده بودند، تا ساعاتی دیگر آزاد خواهند شد.

بنابر بیانیه وزارت امور خارجه بریتانیا، این 5 قایقران بریتانیایی در قایقی متعلق به بحرین به سر می‌بردند كه به سمت دوبی در حال حركت بوده است. وزارت خارجه بریتانیا احتمال تجاوز این 5 تبعه به خلیج فارس كه جزئی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود را رد نكرده بود.

وزارت خارجه بریتانیا مدعی است كه این افراد از اعضای یك باشگاه ورزشی در رشته قایقرانی بوده و قصد شركت در مسابقه قایقرانی دوبی - مسقط را داشته‌اند.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه این كشور نیز ضمن ابراز امیدواری برای رفع مشكل این افراد، از برقراری ارتباط با سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و سفیر بریتانیا در ایران با وزارت امور خارجه خبر داد.

وی اظهار داشت كه بعد از ظهر روز 25 نوامبر ( 5 روز پیش) نیز مسئولان وزارت خارجه بریتانیا ضمن تماس با مقامات ایرانی، در جریان این واقعه و تحولات آن قرار گرفتند.

این مقام بریتانیایی اعلام كرد كه درخواست گفت‌و‌گو با همتای ایرانی‌اش، منوچهر متكی را ارائه نموده است.

ظاهرا تنها اظهار تمایل انگلستان برای مذاكره درباره این موضوع، موجب آزادی این افراد شده است. در صورت آزادی این افراد دستگاه دیپلماسی كشور باید پاسخگوی این اتفاق و بازی با آبرو و حیثیت بین‌المللی ایران باشد.

سوال اصلی و منطقی از مسئولین دیپلماسی كشور این است كه بر اساس سه اصل محوری سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی عزت، حكمت و مصلحت؛ این دستگیری بی‌سروصدا و این آزادی شتابزده چگونه قابل توجیه است.

0 comments:

ارسال یک نظر