۱۱ آذر، ۱۳۸۸

روسیه به تصمیم جهانی علیه ایران تن می‌دهد


یک مقام ارشد روسی گفته است که اگر تصمیم جمعی بر اعمال تحریم بیشتر علیه ایران باشد، روسیه هم به این تصمیم می‌پیوندد.
این مقام روسی که نامش فاش نشد، به خبرگزاری رویترز گفته است: اگر تصمیم جمعی برمبنای تحریم ایران باشد، روسیه کنارنخواهد نشست و به این تحریم پاسخ مثبت می‌دهد.
این مقام روسی درعین حال تاکید کرده است که کشورش نسبت به تحریم شدیدتر ایران آن‌گونه که موردنظر آمریکا و اتحادیه اروپا است، به‌سرعت عمل نخواهد کرد.
به گفته وی، اعمال تحریم شدیدتر ایران موضوعی نیست که با چندساعت یا چند هفته‌ کار بتوان درمورد آن تصمیم گرفت و روسیه نمی‌خواهد اوضاع را پیچیده‌تر کند.
وی همچنین افزوده که روسیه از ایران می‌خواهد همکاری آشکارتر و منسجم‌تری با آژانس داشته باشد و گام‌های شفافی برای ازبین بردن نگرانی‌ها بردارد.
این تصمیم روسیه دو روز پس از آن اعلام شد که جمهوری اسلامی به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ مثبت نداد و در پی آن، شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کرد و آن را به دلیل پنهان‌کاری در ساخت یک سایت غنی‌سازی اورانیوم محکوم کرد.
پس از صدور قطعنامه آژانس، سازمان انرژی اتمی ایران از تصمیم جمهوری اسلامی برای ساخت 10 سایت تازه غنی‌سازی اورانیوم به دستور احمدی‌نژاد خبر داد.
روسیه در شرایطی از پیوستن به تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته که وزیر انرژی این کشور روز دوشنبه از نیروگاه اتمی بوشهر بازدید کرده بود.
تصمیم روسیه برای پیوستن به تحریم‌ها علیه ایران حاکی از هشدار و این پیام است که ایران بیش از این نمی‌تواند برای متوقف کردن اقدام‌های شدیدتر علیه برنامه هسته‌ای خود به روسیه متکی باشد.
ازسوی دیگر، روسیه با اعلام موضع جدید خود نشان داده که از دایره اتحاد با چین در مخالفت با تحریم‌های بیشتر علیه ایران بیرون آمده است.
تنها چین است که درمیان دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، مخالف سرسخت مجازات شدیدتر ایران است، هر چند آن هم به قطعنامه شورای حکام آژانس در محکومیت ایران رای مثبت داده است.
پس از آن که ایران از وجود سایت هسته‌ای فرود در نزدیک شهر قم پرده برداشت، غرب از تلاش پنهان ایران برای گسترش برنامه هسته‌ای و احتمال ساخت سلاح هسته‌ای ابراز نگرانی کرد.
محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پیشنهاد داده بود اورانیوم غنی‌شده با خلوص پایین خود را به کشورهای خارجی تحویل دهد و سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران با غنای 20 درصد را دریافت کند.
جمهوری اسلامی این پیشنهاد را رد کرد و از تصمیم برای ساخت سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم در آینده نزدیک خبر داد.
مقام روسی در سخنان خود گفته است که ساخت 10 سایت غنی‌سازی اورانیوم در ایران به ایجاد «خوش‌بینی در گفت‌وگوها» کمک نخواهد کرد.
سخنان مدیرکل جدید آژانس
مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوضاع کنونی آژانس را آشفته خوانده و گفته است که این نهاد چالش‌های سختی پیش رو دارد.
یوکیا آمانو روز سه‌شنبه در نخستین روز کاری خود در آژانس مشخص نکرده که منظور او از این چالش‌ها چیست، اما تاکید کرده که تلاش می‌کند به عنوان «مدیرکل معتمد»، بی‌طرف و حرفه‌ای عمل کند.
گیل تودور، سخنگوی آژانس هم گفته است که ایران هنوز بخش بازرسی آژانس را به‌طور مستقیم از برنامه‌های غنی‌سازی جدید خود آگاه نکرده و بر این اساس آژانس خواستار شفاف‌سازی از سوی ایران است.


1 comments:

ناشناس در

آزادی بجای اتم!
دمکراسی بجای اتم!
رسیدگی به زندگی و رفاه مردم به جای اتم!
آیا اینها خواسته های واقعی مردم ایران نمی باشند .مردم ایران خواهان درگیری با جامعه جهانی به خاطر مسله هسته ای نیستند .آنهم به دلیل اهداف غیر صلح آمیز و فاشیستی رژیم دیکتاتور جمهوری اسلامی که حتی به مردم ایران نیز رحم نمی کند.
با نگاه کوچکی به سیاست های خارجی و اتمی جمهوری اسلامی به دستاوردهای غیر سازنده و زیان آور آن برای مردم ایران پی می بریم که به چند نمونه از آن اشاره می کنم.
1- انزوای سیاسی و اقتصادی کشور ایران در جهان و آوردن بی آبروریی و خفت برای مردم صلح دوست ایران زمین
2- تحریم اقتصادی از سوی سازمان ملل متحد و جامعه جهانی که سایه سنگینی بر زندگی و رفاه مردم بیگناه ایران انداخت .
3 - ایجاد فضای نه جنگ و نه صلح برای ایران که ثبات کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری را به کمترین سطح رساند.
ما مردم سرزمین مهرپرور ایران خواهان صلح و دوستی با همه مردم جهان هستیم و نمی خواهیم زندگی و رفاه مردم ایران را قربانی سیاست های جاه طلبانه رژیم غیر مردمی جمهوری اسلامی کنیم .

ارسال یک نظر