۲۹ آبان، ۱۳۸۸

پرده ای از رمز و راز علت مرگ پزشک زندان کهريزک را پوشانده است

واشنگتن پست زيرعنوان "علت مرگ پزشک نظامی ايرانی در پرده ای از رمز و راز" می نويسد وسائل ارتباط جمعی دولتی ايران روز چهارشنبه گزارش دادند که رئيس پليس ايران، در اظهاراتی مغايربا گزارش های قبلی، قويا مدعی شد پزشکی نظامی، که بنا به گزارشها در باره بدرفتاری با معترضين بازداشتی شهادت داده بود، هفته گذشته خودکشی کرده است.

واشنگتن پست می نويسد به گفته اسمعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی، دکتررامين پوراندرجانی، بيست و شش ساله، پس از آن جان خود را گرفت که به جرمی نامشخص، درارتباط با خدمت خود در زندان جنجال برانگيز کهريزک متهم شده بود - جائی که وی پس از انتخابات مورد اختلاف دوازدهم ژوئن رياست جمهوری، تظاهرکنندگان ضد دولتی دستگير شده درجريان سرکوبی اپوزيسيون رامداوا ميکرد. وسائل ارتباط جمعی ايران گزارش داده اند دست کم سه معترض در اين زندان در شرايطی مشکوک جان سپرده اند.

واشنگتن پست می نويسد فرمانده پليس اظهارات قبلی مقاماتی را رد ميکرد که گفته بودند پوراندجانی درمرکزپزشکی پليس، جائی که نوزده ماه خدمت وظيفه نظامی را به انجام ميرساند، در خواب و از حمله قلبی درگذشت.

واشنگتن پست می نويسد وب سايت های مخالف دولت مقامات را به سرپوش گذاشتن بر حقايق متهم کرده اند و اظهارات دوستان اين پزشک جوان را نقل ميکنند که گفته اند وی در يک تحقيق پارلمانی در باره بدرفتاری هائی که به پليس در بازداشتگاه کهريزک نسبت داده ميشود، يک شاهد بود.

واشنگتن پست می نويسد اما احمدی مقدم در متنی که روز چهارشنبه توسط ايرنا خبرگزاری دولتی ايران منتشر شد ميگويد پوراندرجانی يک متهم بود نه يک شاهد.

واشنگتن پست می نويسد رئيس پليس با اشاره به وصيت نامه ای که گفته ميشود نوشته پوراندرجانی است گفت اين پزشک گلايه داشته است که به پنج سال حبس تهديد شده بود، و با ازدست دادن روحيه اش، اقدام به خودکشی کرد.

واشنگتن پست می نويسد احمدی مقدم، که پيشتر يکی از فرماندهان گروه شبه نظامی بسيج بود، گفت پوراندرجانی پس از آنکه به دادسرا احضار شد، اقدام به خودکشی کرد، و در باره جرم منتسب به وی توضيحی نداد.

* پوراندرجانی تنها شاهد مستقلی بود که می توانست اتهامات شکنجه را ثابت کند

نيويورک تايمز زيرعنوان "مرگ پزشک ايرانی پرسش هائی برانگيخته است" می نويسد مقامات قضائی در ايران در نظر دارند در باره مرگ پزشک جوانی تحقيق کنند که در باره بدرفتاری با زندانيان پس از انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری در مقابل يک کميسيون پارلمانی شهادت داده بود.

نيويورک تايمز می نويسد وب سايت های اصلاح طلبان ميگويند دکتر رامين پوراندرجانی بيست و شش ساله را کشتند تا او را ساکت کنند، زيرا وی تنها شاهد مستقلی بود که می توانست اتهامات حاکی از شکنجه را ثابت کند.

0 comments:

ارسال یک نظر