۲۰ آبان، ۱۳۸۸

واکنش سفارت ايران در لندن به بورسيه "ندا"

سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن به اقدام اخير دانشکده ملکه(کويينز کالج) دانشگاه آکسفورد در تاسيس "بورس تحصيلي ندا آقاسلطان" واکنش نشان داد.

سفارت کشورمان در لندن روز دوشنبه طي نامه اي به رييس دانشگاه آکسفورد از اقدام اخير اين دانشگاه در تاسيس بورس تحصيلي فلسفه براي جذب دانشجويان ايراني تحت نام يک خانم مقتول ابراز شگفتي کرد و اين اقدام را توام با انگيزه هاي کاملا سياسي خواند.

"به نظر مي رسد دانشگاه آکسفورد خود را درگير پرونده اي جنايي نموده که ابعاد آن هنوز از طرف نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در دست تحقيق و بررسي است."

سفارت جمهوري اسلامي ايران ضمن تشريح ماوقع قتل ندا آقاسلطان که در خياباني جداي از صحنه تظاهرات صورت گرفت و همچنين حواشي آن از جمله ارتباط يکي از وابستگان دانشگاه آکسفورد به نام آرش حجازي با اين موضوع، پرونده قتل اين خانم ايراني را سناريويي پيچيده و طراحي شده خواند که از طرف طيف نيروهاي سياسي جامعه ايران محکوم شده و رييس جمهوري کشورمان نيز شخصا از قوه قضاييه خواستار رسيدگي ويژه به آن شده است.

سفارت کشورمان ورود دانشگاه آکسفورد به موضوعات داخلي ايران در کنار زنجيره اي از حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري ايران را که رسانه هاي انگليس نقش ويژه اي در آن ايفا کردند، موجب خدشه دار شدن شان علمي اين دانشگاه، دور افتادن از اهداف آکادميک و به خدمت مطامع سياسي درآمدن خواند که نه تنها با جايگاه و اهداف اين دانشگاه سنخيت ندارد، بلکه هيچ کمکي نيز به بهبود روابط فيمابين دو کشور نخواهد کرد.

سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن از رياست دانشگاه آکسفورد خواسته است ضمن تبيين نقطه نظرات طرف ايراني براي همه اعضاي هيات مديره دانشگاه، سريعا اقداماتي را در جهت تصحيح اين تصميم و بازگشت به مسير شناخته شده فعاليت هاي علمي و آکادميک خود انجام دهد.