۲۰ آبان، ۱۳۸۸

اپوزيسيون ايران از حملات محدود به احمدی نژاد فراتر رفته است

واشنگتن پست زير عنوان "اپوزيسيون ايران زور آزمائی را به سطوح بالا می کشاند" می نويسد هفته گذشته، دقايقی پيش از آنکه پليس ضد شورش عليه راه پيمايان اپوزيسيون در تهران وارد عمل شود، جمعيت شعار جديد مرگ برهيچکس سرداده بود. اين مفهومی بيشتراز شعار مرگ بر آمريکا داشت که جزئی از زندگی سياسی ايران بوده است. اين شعار نشان ميداد که جنبش اعتراض در مقايسه با خشمی که در تابستان ابراز ميشد تا چه حد پيش رفته است.

واشنگتن پست می نويسد تظاهرات ازحملاتی محدود به محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری، و گزينش مجدد و مورد اختلاف او در ماه ژوئن فراتر رفته است. تظاهرات اکنون حق کادر رهبری جکومت اسلامی برای حکمرانی را به چالش گرفته است.

واشنگتن پست می نويسد پس ازآنکه نيروهای امنيتی اعتراض های گسترده بعد از انتخابات را سرکوب کردند گروههای اپوزيسيون در ماههای اخيراز مراسم عمده و مورد حمايت دولت برای برپاکردن تظاهرات رقيب استفاده ميکند.

* تهران از قوه قضائيه برای مقاصد سياسی استفاده ميکند

نيويورک تايمزدر سرمقاله ای زير عنوان "بازيهای ستمگرانه و بی معنا" می نويسد بنظر ميرسد دولت تحت رهبری ملاها در ايران مصمم است تشنج با آمريکا و بقيه جهان را حفظ کند. اين دولت به رغم پيشنهاد پرزيدنت اوباما برای گفتگو، سد راه مذاکراتی جدی در باره برنامه اتمی خود و مسائل ديگر است. اين دولت عليه توافق خود درمورد ارسال اورانيوم غنی شده به خارج عمل ميکند، و به تهديد کردن و بدرفتاری با کسانی از اتباع خود که جرات ميکنند حرف بزنند ادامه ميدهد.

نيويورک تايمز می نويسد جديد ترين رفتار خشن و افراطی تهران متهم ساختن سه آمريکائی کوهنور به جاسوسی است که بيش از سه ماه است در توقيف بسر می برند.

نيويورک تايمز می نويسد اينکه آيا دولت ايران رسما اتهاماتی عليه اين سه عنوان کرده باشد، و يا فقط تهديد به چنين اقدامی ميکند، موضوعی است که در مورد آن پرسش هائی بوجود آمده است. ما اميدواريم چنين اقدامی انجام نگرفته باشد، و انجام نگيرد - که می تواند خروج مقامات ايران از اين وضعيت آشفته و خراب را آسان تر کند.

نيويورک تايمز می نويسد مورد کوهنوردان جديد ترين نمونه سوء استفاده دولت ايران از قوه قضائيه برای مقاصد سياسی است وتضعيف اين قوه است.

0 comments:

ارسال یک نظر