۲۲ آبان، ۱۳۸۸

اوباما تحریم های ايران را برای يکسال ديگر تمديد کرد

راديو فردا : کاخ سفيد روز پنجشنبه دوازدهم نوامبر اعلام کرد: باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، تحريمهای اقتصادی سی ساله عليه ايران را برای يکسال ديگر تمديد کرد.
اعمال تحريم های اقتصادی علیه  ايران در پی گروگانگيری در سفارت آمريکا در تهران از نوامبر ۱۹۷۹، آبان ۱۳۵۸ در دوره رياست جمهوری جيمی کارتر آغاز شد. روسای جمهوری آمريکا از آن تاريخ تا کنون هر ساله این تحریم هاعلیه ايران را تمديد کرده اند.
بر پايه اين تحريم کليه داراييهای ايران در آمريکا مسدود شد و سپس شرکتهای آمريکايی از هر گونه معامله با ايران منع شدند.
کاخ سفید  روز پنجشنبه اعلام کرد: باراک اوباما در نامه ای خطاب به کنگره آمريکا نوشته است: مناسبات ما با ايران هنوز به حال عادی بازنگشته است و تحریم ها برای یکسال دیگر تمدید می شود.
اين تحريم يک ساله است و مقررات ناظر بر آن ايجاب می کند که هر سال با فرارسيدن زمان اوليه تحريم، يعنی ماه نوامبر، اگر تغييری در مناسبات ايران و آمريکا پديد نيامده باشد، رييس جمهوری آمريکا فرمان تمديد آن را صادر کند.
باراک اوباما از زمان حضور در کاخ سفيد در ماه ژانويه کوشيده است تا رويکرد ديپلماتيک را برای حل مناقشات موجود بين ايران و جامعه جهانی بر سر برنامه هسته ای این کشور، در پيش بگيرد.
به گزارش رويترز، اين تحريم ها به لحاظ زمانی با هدف ارسال پيامی به ايران تمديد نشده اند بلکه باراک اوباما می بايست در ماه نوامبر درباره اين تحريم ها تصميم گيری می کرد.
درخواست توقيف آسمانخراش و چهار مسجد
همزمان با تمديد تحريم های ايران، دادستان های دولت فدرال آمريکا نيز روز پنجشنبه طی شکايتی خواستار مصادره آسمانخراش بنياد علوی و شرکت آسا در نيويورک و چهار مسجد متعلق به آنها شده اند.
دادستانی فدرال می گويد اين دو شرکت به حساب بانک ملی ايران پول ارسال می کرده اند و دولت ايران مالک اين بانک است.
وزارت خزانه‌داری آمريکا پيشتر در ۱۷ دسامبر سال گذشته شرکت آسا، مستقر در نيويورک، را متهم کرد که به نمايندگی از سوی بانک ملی ايران به اقدامات غير مجاز در آمريکا دست زده است
مقامات قضايی آمريکا می‌گويند که بنياد علوی مالک ۶۰ درصد سهام يک ساختمان ۳۶ طبقه در خيابان پنجم در شهر نيويورک است.
اين مقامات همچنين اعلام کرده‌اند که ۴۰ درصد سهام اين ساختمان به طور غير مستقيم از دارايی‌های بانک ملی ايران است..
«بنياد علوی»، که پيش از انقلاب سال ۱۳۵۷ «بنياد پهلوی» ناميده می‌شد يکی از زير مجموعه‌های بنياد مستضعفان بوده است.

0 comments:

ارسال یک نظر