۱۹ آبان، ۱۳۸۸

سفارت ایران نگران از بورسیه «ندا آقاسلطان»

سفارت جمهوری اسلامی ايران در لندن، از تاسیس بورسیه تحصیلی به‌نام «ندا آقاسلطان» در دانشگاه آکسفورد، ابراز نگرانی کرد و آن را «سیاسی» خواند.
نگرانی سفارت ایران در لندن از تاسیس بورسیه ندا آقاسلطان موجب شد تا نامه‌ای به رئیس دانشگاه آکسفورد بنویسند.
سفارتی‌ها در این نامه نوشته‌اند که از تاسیس بورسیه تحصیلی فلسفه برای جذب دانشجویان ایرانی به‌نام یک خانم «مقتول» شگفت‌زده شده‌اند.
مقام‌های سفارت ایران در لندن ادعا کرده‌اند که دانشگاه آکسفورد خود را درگير پرونده‌ای جنايی کرده که ابعاد آن هنوز از طرف نيروی انتظامی جمهوری اسلامی، در دست تحقيق و بررسی است، اما بعد از گذشت نزدیک به پنج ماه هنوز درباره این پرونده توضیحی ارائه نشده است.
در نامه سفارت ایران به مسئولان دانشگاه آکسفورد، شرحی از ماجرای قتل ندا آقاسلطان که پیشتر از سوی محمود احمدی‌نژاد نیز بیان شده بود، مطرح شده است.
آنها عینا سخنان احمدی‌نژاد درباره پرونده ندا آقاسلطان را تکرار کرده‌اند: قتل او در خيابانی جدای از صحنه تظاهرات صورت گرفته است و آرش حجازی (شاهد جان‌باختن ندا) از وابستگان دانشگاه آکسفورد است که موجب شده این پرونده به سناریویی پیچیده و «طراحی‌شده» تبدیل شود.
مقام‌های سفارت ایران در لندن، اقدام دانشگاه آکسفورد را ورود به موضوعات داخلی ایران دانسته و ادعا کرده‌اند که این مساله موجب دور افتادن این دانشگاه از اهداف آکادميک شده و آن را در خدمت مطامع «سیاسی» قرار می‌دهد و به بهبود روابط بین ایران و بریتانیا کمکی نمی‌کند.
سفارت جمهوری اسلامی همچنین از رياست دانشگاه آکسفورد خواسته‌ است که هرچه سریعتر این اقدام خود را تصحیح کرده و به مسير شناخته‌شده فعاليت‌های علمی و آکادميک بازگردند.
گفتنی است از دو روز پیش، بورسیه‌ای به نام ندا آقاسلطان که در جریان تظاهرات اعتراضی پس از انتخابات جان باخت، توسط عده‌ای از خیرین به دانشگاه آکسفورد ارائه شده است.
این بورسیه به دانشجویان رشته فلسفه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترای این رشته اهدا می‌شود.

دانشجویان ایرانی برای گرفتن این بورسیه که شامل تامین مخارج کالج می‌شود در اولویت هستند.
نخستین دانشجویی که این بورسیه تحصیلی را دریافت کرده است، یک دانشجوی ایرانی به نام آرین شاه‌ ویسی است.

0 comments:

ارسال یک نظر