۱۴ آبان، ۱۳۸۸

دستگیری سه ایرانی «مشکوک به ارتباط با حمله انتحاری بلوچستان»

نیروهای امنیتی پاکستان روز پنج‌شنبه سه ایرانی مشکوک به دست داشتن در بمب‌گذاری انتحاری اواخر مهرماه را که به مرگ ۴۲ نفر انجامید دستگیر کردند.
 به نقل از رادیو فردا ، در جريان بمب‌گذارى انتحارى در بخش «پيشين» شهرستان سرباز در استان سيستان و بلوچستان که اواخر مهرماه به وقوع پیوست، بيش از ۴۰ نفر از جمله نورعلى شوشترى، جانشين فرمانده نيروى زمينى سپاه پاسداران، و چند فرمانده محلى اين نيرو كشته شدند.
گروه جندالله كه از سوى جمهورى اسلامى ايران سازمانى تروريستى معرفى شده مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت. خبرگزاری رویترز از قول مقامات اطلاعات و امنیت پاکستان می‌گوید که این سه بلوچ ایرانی در منطقه تربت در جنوب غربی استان بلوچستان پاکستان، در نزدیکی مرز ایران، دستگیر شده‌اند.
این خبرگزاری از قول یک مقام اطلاعاتی پاکستان که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید: «سه ایرانی بلوچ هستند که به دخالت در برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری ماه گذشته ایران مشکوک‌اند.» جمهوری اسلامی می‌گوید که گروه جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی از داخل خاک پاکستان فعالیت می‌کند.
دستگیری این سه بلوچ ایرانی دو هفته پس از آن اتفاق می‌افتد که مصطفی محمدنجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی، در سفر به پاکستان خواستار دستگیری و تحویل دادن عبدالمالک ریگی به ایران شد.

پاکستان بمب‌گذاری مهرماه را محکوم کرده و تعهد کرده است که به ایران در دستگیری مسئولان این حمله کمک کند، اما می‌گوید بر اساس اطلاعاتی که این کشور دارد عبدالمالک ریگی در افغانستان به سر می‌برد.

استان سيستان و بلوچستان در سال‌هاى اخير محل درگيرى نيروهاى نظامى و انتظامى با نيروهاى شورشى جندالله و ساير گروه‌هايى بوده است كه ايران از آنها با عنوان «اشرار» یاد می‌کند.

به دنبال حمله انتحاری مهرماه که به کشته شدن ۱۵ نیروی سپاه پاسداران از جمله شش فرمانده این نیرو انجامید، على لاريجانى، رئيس مجلس شوراى اسلامى، و محمدعلى جعفرى، فرمانده سپاه پاسداران، آمريكا و انگليس را به حمايت از گروه جندالله متهم و شديدا از دولت پاكستان به دليل در اختيار قرار دادن خاك خود براى عمليات اين گروه انتقاد كردند.

آمریکا و بریتانیا هر گونه دخالت در این حمله انتحاری را رد کرده‌اند.

0 comments:

ارسال یک نظر