۰۱ آذر، ۱۳۸۸

مخالفت موسوی با حذف یارانه‌ها در ایران

میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت ایران می گوید که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به شکل فعلی خطرناک است و این کار باید در یک بسته سیاستی جامع تر انجام شود.
آقای موسوی روز شنبه ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) در گفت و گو با وبسایت کلمه گفت که اجرای لایحه "هدفمند کردن یارانه ها" در واقع تنها قیمت برخی از کالاهای مورد نیاز مردم را افزایش می دهد.
آخرین نخست وزیر ایران می گوید که رساندن قیمت سوخت در ایران به قیمت های جهانی یا منطقه ای در شرایطی که سایر اجزای اقتصاد ایران با معیارهای اقتصاد بین المللی مطابقت ندارد، تنها "کام مردم را تلخ" خواهد کرد.

(برای دیدن ویدیوی مصاحبه آقای موسوی در سایت یوتیوب، کلیک کنید)

آقای موسوی پرسیده است: "آیا حاضر هستیم اتومبیل تولید داخل را به قیمت خارج بفروشیم، حقوق کارگران را بر اساس قیمت بین المللی پرداخت کنیم و میانگین قیمت های داخلی را بر این اساس تنظیم کنیم"؟

او هشدار داده است که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در شرایطی که نرخ تورم در ایران بالا است، "فایده این برنامه را از بین می برد و ما را با وضعیت خطرناکی مواجه می کند".
آقای موسوی در عین حال گفته است که مخالفتی با اجرای سیاست های تعدیلی یا تنظیم یارانه ها ندارد، بلکه معتقد است این اقدامات باید در قالب یک "بسته سیاستی" جامع تر اجرا شود.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی هم می گویند که اجرای طرحی مانند طرح هدفمند کردن یارانه ها در شرایط امروز اقتصاد ایران و در حالی که نرخ رسمی تورم بیش از ۱۸ در صد است، عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.
طرح هدفمند کردن یارانه ها، با وجود تصویب تمام مواد آن در مجلس شورای اسلامی، به دلیل مخالفت دولت با واریز شدن درآمدهای ناشی از آن به صندوق خزانه، بار دیگر به کمیسیون ویژه مجلس فرستاده شده است.
نمایندگان مجلس عقیده داشتند که درآمدهای ناشی از اجرای این طرح -که گفته می شود معادل بودجه عمومی دولت است- باید به صندوق خزانه کشور واریز و در قالب بودجه سالانه مصرف شود، اما دولت می خواهد که صاحب اختیار این درآمدها باشد و آن را به اختیار خود هزینه کند.

اکنون آقای موسوی در مورد عدم نظارت مجلس بر این درآمدها هشدار می دهد.

او گفته است: "آنچه مرا نگران می کند نبود یک برنامه جامع همراه با نظارت مجلس است. دولت تلاش بسیار کرده که درآمد ناشی از بالا بردن قیمت حامل های انرژی را به صورت کلی در اختیار بگیرد. احساس می کنم که این مسئله منجر به آشفتگی و فساد گسترده در جامعه خواهد شد".
آقای موسوی با اشاره به موردی چون متروی تهران که به گفته او وجود اختلاف میان دولت و مدیران آن باعث عقب افتادن چند ساله کارها در آن شده است، گفت: "برای اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها هم کافی است که دولت با یک بخش خوب و با یک بخش بد باشد، به یک قسمت پول می دهد و به یک قسمت دیگر نمی دهد".
او با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی برای جلوگیری از اعمال سلایق شخصی گفت: "اگر درآمد حاصل از حذف یارانه ها از نظارت دقیق مجلس خارج بماند، نتیجه آن حاکم شدن سلیقه شخصی و ریخت و پاش فراوان خواهد بود".

هدف و روش جنبش راه سبز
آقای موسوی در گفت و گوی ویدیویی خود با سایت کلمه همچنین در مورد نحوه برخورد حکومت ایران با حضور معترضان در تظاهرات روز ۱۳ آبان و اهداف و روش های جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" سخن گفته است.
او در این گفت و گو حکومت را متهم کرد که در روز ۱۳ آبان قصد ترساندن مردم را داشته و علیه آنها "لشکرکشی" کرده است.
آقای موسوی گفت: "من در طول تاریخ انقلاب چنین صحنه ای را ندیده بودم که این همه نیرو در جاهای حساس چیده باشند".
او گفته است که "کشوری که به نام اسلام اداره می شود" نباید مردم را بترساند.
البته آقای موسوی تأکید کرده است که هوادارن جنبش اعتراضی ایران از برخوردهای خشن مأموران حکومتی نمی ترسند: "شما اگر صحنه خیابان ها را ببینید، مردم را کتک می زنند، اما مردم فرار نمی کنند بلکه می روند آن طرف خیابان شعار خود را می دهند".
با این حال او از تند شدن شعارها و خارج شدن آنها از "اصول" در اثر خشم ناشی از برخوردهای خشن، ابراز نگرانی کرده است.
در تجمع معترضان در روز ۱۳ آبان مواردی از شعارهای تند که مستقیما علیه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی بود و به زیر کشیدن تصویر او دیده شد.
آقای موسوی به هواداران جنبش سبز هشدار داده است که اگر از هدف مشترک و حد اقلی "اجرای کامل قانون اساسی" عدول کنند، اجماعی که باعث قدرت آنها می شود از میان خواهد رفت.
او همچنین گفته است: "مردم توجه کنند که هر چه در مقابل آنها خشونت صورت بگیرد، نباید اسیر خشونت و احساسات شوند. برای ما حفظ عقلانیت و خونسردی و حفظ و پایبندی به اصول و شجاعت ابراز عقاید در جامعه ضروری است".
به گفته آقای موسوی، هدف جنبش اعتراضی ایران "اجرای کامل قانون اساسی" و مواد مربوط به حقوق ملت در آن و روش آن روش "مسالمت آمیز" است.

0 comments:

ارسال یک نظر