۰۴ آذر، ۱۳۸۸

کل لبنان را ویران می‌کنم


رابطه همیشه متشنج لبنان با اسرائیل این روزها باز هم تنش جدید و البته جدی‌تری را تجربه می‌کند . ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل که در جریان حملات پیشین دولتش به لبنان هم بر مسند همین قدرت نشسته بود باز از جنگ سخن می‌گوید و البته این بار از ویرانی کل لبنان . باراک که به نسبت چهره‌ای میانه‌روتر از بنیامین نتانیاهو نخست وزیری و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل به نظر می‌رسد حالا تندروتر از همه چهره‌های سیاسی شده‌است . باراک با تکرار هشدارها گفت: در صورت وقوع جنگ با حزب‌الله لبنان، کل لبنان را ویران خواهیم کرد.
باراک دولت لبنان را مسئول هرگونه تنش در مرز مشترک با اسرائیل خواند . رژیم اسرائیل سرسختانه اصرار دارد که این شاخه نظامی حزب الله لبنان است که به دنبال تنش با اسرائیل است . این تفسیر البته از نزدیکی دولت سابق لبنان به ایالات متحده ریشه می گیرد . باراک به صراحت تاکید کرد که در صورت تنش میان لبنان و اسرائیل این بار کل لبنان هدف حملات قرار خواهد گرفت .
باراک با اشاره به حزب الله لبنان گفت: اسراییل هرگز این مسئله را نمی‌پذیرد که در یک کشور صاحب حاکمیت، شبه‌نظامیانی حضور داشته باشند که در پارلمان و دولت لبنان نیز عضویت داشته باشند!
وزیر جنگ اسرائیل در ادامه تکرار کرد: این معادله که یک کشورعضو سازمان ملل متحد دارای شبه نظامیانی باشد که 40 هزار موشک در اختیار دارند و در عین حال اعضای آنها در پارلمان و دولت لبنان حضور دارند، قابل پذیرش نیست. چنانچه بحرانی با حزب‌الله روی دهد، تمام لبنان باید پیامدهای آن را بپذیرد.
وی با اشاره به تشکیل دولت لبنان با حضور نمایندگان حزب‌الله تاکید کرد: اعضای حزب‌الله در این دولت حق وتو و 14 هزار موشک دوربرد در اختیار دارند و با برخورداری از این آزادی‌ها در جنگ ژوئن 2006 شرکت کرده‌اند.
وزیر جنگ رژیم اسرائیل با اشاره به روند صلح این رژیم با سوریه و فلسطینیان گفت: اسراییل هیچ ساختاری را بهتر از ساختار تشکیل دو کشور برای دو ملت نمی‌بیند. دولت فعلی اسراییل متعهد شده که شهرک‌های جدیدی احداث نکند، اراضی بیشتری را مصادره نکند و آمادگی خود را برای نشستن پای میز مذاکرات جهت دستیابی به توافقنامه‌ صلح از طریق تشکیل کشور فلسطین اعلام کرده است.
وی با اشاره به احتمال ازسرگیری مذاکرات صلح با سوریه عنوان داشت: به نفع اسراییل است که همسو با تلاش جهت دستیابی به توافقنامه صلح با سوریه از موضع قدرت و بازدارندگی برخوردار باشد.
باراک تاکید کرد: من به این مسئله ایمان دارم که امکان دستیابی به توافقنامه‌ صلح از طریق مذاکرات منطقه‌ای وجود دارد، اما ما نمی‌توانیم با خودمان شطرنج بازی کنیم. بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه به کشورهای اروپایی سفر می‌کند و خواستار انجام مذاکرات علنی و غیرمستقیم می‌شود اما ما ترجیح می‌دهیم این مذاکرات به صورت محرمانه و مستقیم صورت بگیرد.
باراک اظهار داشت: مذاکرات با فلسطینیان بخشی از عملیات فراگیری است که می‌تواند به خارج نمودن سوری‌ها از دایره دشمنی با اسراییل کمک کند. به همین دلیل برای اسراییل در درجه اول اهمیت قرار دارد.