۱۴ آبان، ۱۳۸۸

قطع پخش شبکه العالم از دو ماهواره عرب

پخش ماهواره ای شبکه خبری عرب زبان العالم ایران از دو ماهواره عرب نایل ست و عرب ست قطع شده است. هیچ دلیلی از سوی صاحبان این دو شرکت ماهواره ای برای این اقدام ذکر نشده است.

قطع پخش العالم از دو ماهواره عرب زبان به دنبال نشست وزیران اطلاع رسانی کشورهای عربی در عربستان سعودی صورت گرفته است. این نشست روز سه شنبه صورت گرفت و در آن همکاری های کشورهای اتحادیه عرب در مورد پخش ماهواره ای مورد بررسی قرار گرفت.
رسانه های ایرانی گفته اند که هیچ توضیحی از سوی مسئولان این دو ماهواره به مقام های ایرانی داده نشده است. مسئولان العالم می گویند قطع پخش این شبکه تلویزیونی از دو ماهواره عرب ست و نایل ست، ناقض قرارداد میان طرفین است.

عرب ست در تملک اتحادیه عرب و مقر آن در ریاض عربستان سعودی است. مصری ها نیز مالکیت ماهواره نیل ست را در دست دارد.
شبکه العالم در سال 2003 از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی راه اندازی شد و یکی از محبوب ترین رسانه های تلویزیونی عرب زبان به حساب می آید.

تحلیلگران می گویند برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی از محبوبیت العالم در جهان عرب ناراضی هستند. از دیگر عوامل نارضایتی این کشورها، استخدام تعداد زیادی نیروی شیعه در این شبکه خبری عنوان شده است.

ایران و مصر روابط دیپلماتیک ندارند. عملکرد این شبکه بارها با اعتراض دولت مصر رو به رو شده که شدیدترین آن به دنبال پخش مستند "اعدام فرعون" در باره ترور انور سادات در این شبکه بود که این اقدام منجر به حمله پلیس مصر به دفتر این شبکه و توقیف برخی وسایل آن شد.

روابط ایران با عربستان نیز طی ماه های اخیر با تنش همراه بوده است.
عربستان از اظهارنظرهای مقام های ایران از جمله آیت الله خامنه ای، رهبر ایران و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور این کشور در مورد مراسم حج امسال ناخشنود هستند و اعتراض خود را به "سیاسی کردن" حج اعلام کرده اند. علاوه بر این اتهام حمایت ایران از شورشیان شیعه در یمن، باعث شده تا روابط میان دو کشور تحت تاثیر این مساله قرار گیرد. ایران این اتهام را رد کرده است.

اردن نیز چند ماه پیش فعالیت دو شبکه ایرانی العالم و پرس تی وی را به دلیل نداشتن مجوز لازم تعطیل کرده بود

0 comments:

ارسال یک نظر