۰۵ آذر، ۱۳۸۸

موسوی: بسیجیان مواظب باشند که 'ماشین سرکوب' نشوند

میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران، در آستانه سالروز تأسیس بسیج مستضعفان، در مورد تبدیل شدن بسیج به "ماشین سرکوب" حکومتگران هشدار داده است.

آقای موسوی در بیانیه ای که روز چهارشنبه ۴ آذر (۲۵ نوامبر) منتشر کرد، با اشاره به تلاش حامیان دولت برای تشبیه مناقشه سیاسی جاری در ایران به جنگ های دوران خلافت علی ابن ابی طالب، نوشته است: "نسل جدیدی که ‘بسیجی’ نامیده می شود، امروز در بوته تاریک ترین شبهه ها و فتنه ها قرار دارد. آیا این نسل جدید شبیه به کسانی هستند که جنگ جمل را در رکاب امیر مومنان مبارزه کردند، یا این قیاس ها واهی است و کسانی که این گونه قیاس می کنند بسیج را ماشینی سرکوبگر می خواهند برای زدن و گرفتن و آزار و حتی قتل انسان هایی که تنها جرمشان دعوت به دادگری است"؟

آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، روز ۵ آذر سال ۱۳۵۸ فرمان تشکیل بسیج مستضعفان را صادر کرد که از آن پس سالگرد صدور این فرمان در این کشور گرامی داشته می شود.

آقای موسوی می گوید که آیت الله خمینی بسیج را در کنار مردم و نهادی برای تضمین حاکمیت آنها بر سرنوشت خود می خواست، نه ابزاری برای قدرت حاکمان.
به نوشته او: "قرار نبود بسیج جیره خوار دولت شود و به ازای دستگیر کردن مردم در اجتماعات، پاداش سرانه بگیرد".

آقای موسوی از بسیجیان خواسته است که ببینند در مناقشه سیاسی جاری در ایران، کدام طرف راست می گوید و کدام طرف دروغ و آنگاه طرف "راستگویان" را بگیرند.
او می نویسد: "کسانی که در مبارزه سیاسی اصلی ترین شیوه شان دروغ گفتن است، حتما راستگو نیستند".

آقای موسوی در مورد ماهیت تغییری که اخیرا در سازماندهی بسیج داده شد ابراز نگرانی کرده و نوشته است: "هویت سازمانی که اینک بسیج مستضعفان نامیده می شود به راستی چیست؟ دستگاهی بی نیت که به فرموده، چشمانش را می بندد و دست و پای خواهران و برادرانش را می شکند، یا نهادی مجهز به عمیق ترین بصیرت ها که می تواند در ظلمانی ترین شب های فتنه، راه را از بیراهه تشخیص دهد"؟

اخیرا "نیروی مقاومت بسیج" به "سازمان بسیج مستضعفان" تغییر نام داده و قرار است حوزه فعالیت های خود را افزایش دهد.

گروهی از نیروهای بسیج در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در کنار مأموران سپاه و پلیس ضد شورش به برخورد با معترضان پرداختند که در این برخوردها ده ها تن کشته و زخمی شدند.

آقای موسوی در مورد استراتژی ترساندن مخالفان که به گفته او توسط نیروهای حکومتی دنبال می شود هشدار داده و آن را خطرناک دانسته است.
او می نویسد: "کافی است مردم بترسند تا پای قدرت ها به مرزهای این بوم باز شود".

او با اشاره به نمونه عراق و افغانستان چنین نتیجه گرفته است که اشغال این کشورها توسط ارتش های خارجی و خشونت هایی که در آنها جریان دارد، نتیجه ترسی است که مردم این دو کشور از طالبان و رژیم صدام حسین داشته اند، در حالی که "امنیت و آرامش" موجود در ایران، ناشی از شجاعتی است که به گفته او مردم این کشور در ۳۰ سال گذشته از خود نشان داده اند.

آقای موسوی تلاش برای ترساندن معترضان را نشانه ترس حاکم بر "اقلیت اقتدارگرا" دانسته و گفته است که "ترساندن، آخرین تیر ترکش آنها است".

0 comments:

ارسال یک نظر