۰۵ آذر، ۱۳۸۸

البرادعی: پیشنهاد ایران قابل پذیرش نیست


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: خواست ایران برای مبادله سوخت هسته‌ای برای غرب غیرقابل قبول است، چون در این حالت تهران اورانیوم کافی برای ساخت بمب هسته‌ای را در اختیار خواهدداشت.
البرادعی گفت: بازرسان سازمان ملل هیچ دلیلی مبنی بر وجود پایگاه‌های هسته‌ای مخفی دیگری ندارند، اما سایتی که به تازگی افشا شد(فردو)، تردیدهایی در مورد نظامی یا غیرنظامی بودن اهداف این سایت بوجود آورد و بی‌اعتمادی افزایش یافت.
5 روز قبل از بازنشستگی، مدیر کل آژانس گفت که او از قدرت‌های غربی می‌خواهد که منتظر بمانند تا ایران موضعی عملی در مورد طرح پیشنهادی اتخاذ کند، چرا که هیچ‌گونه تهدید هسته‌ای قریب‌الوقوعی از جانب ایران وجود ندارد.
او گفت توسل به تحریم‌های شدیدتر علیه ایران احتمالا مخرب و غیرسازنده است. البرادعی افزود قطعنامه‌های سازمان ملل بر ضد ایران به صورتی وسیع بیان سرخوردگی و عجز بودند.
البرادعی که پس از 12 سال مدیر کلی آژانس در آستانه بازنشستگی قرار دارد، گفت آن‌ها (ایرانی‌ها) آماده‌اند تا مواد (اورانیوم) را تحت نظارت آژانس در یک جزیره متعلق به ایران در خلیج‌فارس قرار دهند. اما ایده کلی جهت فرونشاندن بحران، چنان‌که برایشان توضیح دادم، عبارت است از خارج کردن مواد از ایران. تصور نمی‌کنم مادام که غرب نگران است، پیشنهاد ایران عملی باشد.
البرادعی گفت که طی هفته‌ها هیچ اقدامی برای خروج از بن‌بست انجام نشده است.
البرادعی از آمادگی باراک اوباما برای منتظر ماندن تا آخر سال استقبال کرد، اما گفت با تقویت موضع تندروهای ایرانی احتمالا چنین فشارهای ناموفقی، نتیجه عکس خواهد داد.
البرادعی گفت برخی در ایران می‌گویند که ارسال اورانیوم با غنای کم، توهینی به کشور و باعث سرفکندگی است. اما این اقدام فرصتی است بی‌نظیر و زودگذر. اگر اوباما پاسخی عملی از ایران نبیند، قادر به پیگیری ابتکار عملش نخواهد بود.
البرادعی گفت به نظر می‌رسد که مقامات ایرانی بجای تشدید رویارویی، به مذاکره درباره پیشنهاد علاقمندند.
او افزود کاهش 15 درصدی تعداد سانتریفیوژهای نطنز، شاید نشانه خویشتن‌داری سیاسی ایران باشد.
البرادعی گفت  قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و نیز قطعنامه‌های شورای حکام آژانس را آزموده‌ایم. برای من، بسیاری از آن‌ها صرفا بیان عجز و ناامیدی است. به هر حال اگر راستش را بخواهید از نظر من آن‌ها کمکی به یافتن راه حلی پایدار نکرده است.
به رغم گزارش 25 آبان آژانس که مدعی شده بود فردو سطح اعتماد را کاهش داد، البرادعی گفت می‌خواهم در این زمینه بسیار شفاف باشم، ما هیچ نشانه‌ای نداریم که تاسیسات اعلام نشده دیگری در ایران وجود دارد. هم‌چنین هیچ اطلاعاتی نیز مبنی بر وجود چنین تاسیساتی نداریم.
رویترز از البرادعی در مورد بررسی‌هایی می‌پرسد که مدعی هستند این تاسیسات (فردو) کارآمد نخواهد مگر به عنوان بخشی از یک شبکه از سایت‌های پنهان، شامل مرکز فن‌آوری سنگ معدنی اورانیوم برای تغذیه سانتریفیوژهای فردو، البرادعی پاسخ داد این‌ها پرسش‌های معتبری هستند که بازرسان درباره آن‌ها بیش‌تر تحقیق خواهند کرد.
البرادعی با اشاره به جنگ‌طلبان در امریکا و رژیم اسراییل گفت افراد باید از تهدید بکارگیری نیروی نظامی دست بردارند چرا که این تهدیدات صرفا توجیه و بهانه برای کشورها بوجود می‌آورد که بگویند خوب، مجبوریم به زیرزمین برویم چرا که تهدید شده‌ایم. مادام که در محیطی از تنش حرکت می‌کنیم، یک اینچ هم به سمت راه حل نخواهیم رفت.
البرادعی مدعی شد تهران به او گفته که فردو در صورت بمباران نطنز، تکنولوژی غنی‌سازی ایران را حفظ خواهد کرد. او گزارش‌ها در مورد درز تحلیل‌های آژانس را رد کرد، این شایعات مدعی‌اند آژانس به این جمع‌بندی رسیده که ایران به تکنولوژی مورد نیاز برای مونتاژ کلاهک هسته‌ای رسیده است.


0 comments:

ارسال یک نظر