۰۵ آذر، ۱۳۸۸

قدرت های جهان پیش نویس قطعنامه اتمی ایران را فراهم کردند

دیپلمات ها می گویند قدرت های جهان پس از آشکار شدن وجود یکی از مراکز غنی سازی اورانیوم در ایران، پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کده اند که در آن از جمهوری اسلامی خواسته شده است در مورد ارائه اطلاعات درباره برنامه های اتمی اش، صریح تر باشد.

دیپلمات ها (که نخواسته اند اسامی شان فاش شود) روز سه شنبه گفتند نمایندگان ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در روز پنج شنبه این قطعنامه را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهند کرد.

در این اقدام از ایران خواسته خواهد شد که به سئوالات بیشتری درباره سایتی که اخیراً در نزدیکی قم فاش شده است، پاسخ دهد.

پشتیبانی روسیه و چین از این قطعنامه می تواند بسیار مهم باشد زیرا این دو کشور اغلب از موضع گیری های سخت تر علیه ایران و از جمله تحریم برنامه اتمی آن جلوگیری کرده اند.

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه گفت جمهوری اسلامی با فرستادن اورانیوم کمتر غنی شده به خارج برای غنی سازی بیشتر مخالفتی ندارد، به شرطی که همزمان سوخت رآکتور هسته ای را از خارج دریافت کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت تهران خواستار«ضمانت صد در صد» در زمینه معاوضه اورانیوم غنی شده با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در خاک ایران است و «هیچ ابهامی نباید نسبت به تأمین سوخت رآکتور تهران وجود داشته باشد.»

تهران تاکنون در مقابل پیشنهاد غرب برای دادن سوخت به ایران، که مورد حمایت سازمان ملل متحد نیز بوده و هدفش کاهش نگرانی های بین المللی درباره برنامه اتمی ایران است، مقاومت کرده است.

طبق این پیشنهاد، ایران بیش از ۷۰ درصد اورانیوم کمتر غنی شده خود را به روسیه یا فرانسه می فرستد و این کشورها اورانیوم مورد نظر را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی پزشکی تهران به سوخت تبدیل می کنند.

کشورهای غربی می گویند تهران تحت پوشش برنامه هسته ای صلح آمیز به دنبال تولید بمب اتمی است، ولی جمهوری اسلامی این اتهامات را رد می کند

0 comments:

ارسال یک نظر