۳۰ آبان، ۱۳۸۸

احتمال جنگ دریایی ایران و عربستان

عصر ایران – اعلام حرکت ناوهای ایران به سمت خلیج عدن برای تضمین امنیت کشتی ها ی تجاری ایرانی از حملات دزدان دریایی سومالیایی ، توجه خبر گزاری یونایتد پرس را جلب کرده است .

به گزارش عصر ایران ، این خبر گزاری در این باره می نویسد : " دولت ایران روز شنبه خبر از اعزام ناوهای جنگی خود به خالیج عدن برای مقابله با دزدان دریایی سومالیایی را داد. اما با توجه به تقابل موجود بین ایران و عربستان بر سر شیعیان حوثی اعزام این ناوها به منطقه دریای سرخ نمی تواند بی ارتباط با تحولات اخیر منطقه شمال یمن و درگیری های سیاسی بین ایران و عربستان باشد ".

یونایتد پرس در ادامه می نویسد : " اعزام ناوهای ایران به این منطقه در حالی است که نیروی دریایی عربستان در هفته های اخیر به دلیل آنچه که جلوگیری از قاچاق سلاح از سوی ایران ( و از طریق اریتره) به شبه نظامیان حوثی یمن می خواند ، مرز دریایی شمال یمن را در محاصره خود در آورده است . "

نیروی دریایی عربستان در پنج شنبه هفته گذشته ( دو روز قبل از اعلام ایران به اعزام ناوهایش به خلیج عدن) سه ناو جنگی را از پایگاه " ینبع " ( متعلق به عربستان در دریای سرخ ) به سمت سواحل شمال یمن اعزام کرد . "

خبرگزاری یونایتد پرس می افزاید : " دولت یمن در 26 اکتبر امسال مدعی شد که یک کشتی ایرانی را که در حال حمل سلاح به سمت شبه نظامیان حوثی در شمال یمن بود ، را توقیف کرده است . عربستان و دولت یمن، ایران را متهم به ارسال سلاح و تجهیزات به شیعیان زیدیه حوثی در شمال یمن می کنند . زیدی ها از سال 2004 با دولت یمن درگیر هستند و عربستان از بیم نفوذ ایران یا القاعده در مناطق مرزی خود با یمن از دولت علی عبدالله صالح رییس جمهور یمن حمایت می کند و دوهفته پیش نیروهای زمینی و هوایی عربستان حملات گسترده خود را برای مقابله با شیعیان زیدیه حوثی آغاز کرده اند ."

این گزارش مدعی است : " یک گزارش منتشر شده از سوی یک مرکز نظامی در آمریکا مدعی است که ایران برای مستحکم کردن جبهه شبه نظامیان حوثی یمن عناصری کارآزموده از شبه نظامیان حزب الله لبنان را برای آموزش و رهبری حوثی ها برای جنگ چریکی با نیروهای عربستان و یمن به منطقه صعده در شمال یمن ( مقر تجمع چریک های حوثی) اعزام کرده است .

دلیل اصلی محاصره دریایی شمال یمن از سوی عربستان جلوگیری از قاچاق مهمات و تجهیزات از منطقه اریتره به شمال یمن است . عربستان ایران را متهم به قاچاق اسلحه از منطقه اریتره به شبه نظامیان حوثی می کند . بنابراین ادعا از زمان آغاز محاصره دریایی شمال یمن از سوی نیروی دریایی عربستان ، ایران سلاح های مورد نیاز شیعیان حوثی را از راهی طولانی تر و از طریق بندر " عصب " در سواحل جنوب شرقی اریتره به دست شیعیان حوثی می رساند . "

یونایتد پرس در ادامه به نقل از گزارش مرکز مشاوره نظامی " استراتفورد " در تگزاس آمریکا می نویسد : " اعزام ناوهای جدید ایران به منطقه عدن بی ارتباط با محاصره دریایی شمال یمن نیست و احتمال دارد ناوگان ایران برای تضمین خط جدید ارسال سلاح به یمن ( بندر عصب) به این منطقه اعزام شده است ".

گزارش مرکز مشاوره نظامی استراتفورد آمریکا می افزاید : " هنوز مشخص نیست که آیا این اعزام ناوها از سوی ایران و عربستان به منطقه متشنج یمن و خلیج عدن منجر به یک جنگ دریایی بین دو کشور خواهد شد یا نه ؟ اما دلایل استقرار ناوگان ایران و عربستان در منطقه ( که به نظر می رسد در جهت مخالفت با یکدیگر استقرار یافته اند ) امکان یا احتمال یک جنگ دریایی را افزایش داده است . "
ایران روز شنبه ناوگان چهارم نیروی دریایی ارتش را از پایگاه بندر عباس به خلیج عدن اعزام کرد . این در حالی است که پیش از این نیز شناورهایی از نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز برای تامین امنیت کشتی های تجاری ایران در این منطقه مستقر شده بودند .

0 comments:

ارسال یک نظر