۰۱ آذر، ۱۳۸۸

دومین مصاحبه اینترنتی موسوی

میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات، با بیان اینکه «لشکرکشی عظیم» نیروهای امنیتی در روز ۱۳ آبان مفهومی جز ایجاد ترس ندارد، می‌گوید که کشوری که به نام اسلام اداره می‌شود، نباید با ترساندن مردم اداره شود.

نخست وزیر دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق در دومین گفت‌وگوی ویدئویی وی که در سایت‌های خبری کلمه و پارلمان‌نیوز، منتشر شده است، همچنین با اشاره به ضرب و شتم معترضان در روز ۱۳ آبان یادآور شده است که «با وجود آنکه [نیروهای امنیتی] به مردم خسارت وارد کردند و آنها را اذیت کردند، اما مردم نترسیدند».

آقای موسوی ضمن یادآوری نحوه تقابل نیروهای امنیتی و مردم در روز ۱۳ آبان گفته است که در تصاویری که در سایت‌های مختلف منتشر شده، «مردم را کتک می‌زنند اما مردم فرار نمی‌کنند. بلکه آن طرف خیابان می‌روند و شعار خود را می‌دهند».

آقای موسوی گفته است که آنچه [در روز ۱۳ آبان] در خیابان‌ها دیده شد، یک لشکرکشی عظیم علیه مردم بود و من در طول تاریخ انقلاب چنین صحنه‌ای ندیده بودم که این همه نیرو در جاهای حساس چیده باشند.

وی آرایش نیروهای امنیتی در روز ۱۳ آبان را یک پیروزی برای «راه سبز امید» خوانده است که نشانگر آن است که این نیروها چه خوفی از جنبش سبز دارند و این جنبش چه عظمتی دارد.

تظاهرات معترضان در روز ۱۳ آبان که با گذشت نزدیک به پنج ماه از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد، با سرکوب شدید نیروهای امنیتی روبه‌رو شد. به گونه‌ای که سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان برخورد نیروهای امنیتی با مردم در این روز را با سرکوب تظاهرات معترضان در روزهای پایانی تیرماه مقایسه کردند.

در همین روز میرحسین موسوی به دلیل تجمع نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها در مقابل ساختمان فرهنگستان هنر، از حضور در راهپیمایی بازماند و مهدی کروبی و همراهانش با برخورد مستقیم نیروهای امنیتی روبه‌رو شده، به نحوی که در اثر شلیک مستقیم گاز اشک‌آور به سمت مهدی کروبی، دو تن از محافظان وی و شماری از مردم معترض زخمی شدند.

اکنون آقای موسوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای آن بود که به مردم شهامت دهد، تصریح کرده است که اولین برداشت از آن آرایش نیرو در ۱۳ آبان این است که مفهومی جز ایجاد ترس نمی‌تواند داشته باشد و سرمایه بزرگ شهامت مردم مورد تهدید و هدف قرار گرفته است.

آقای موسوی همچنین با تأکید بر ضرورت پایبندی به قانون اساسی و اجرای همه اصول قانون اساسی بدون دخالت و اعمال سلیقه، گفته است که یکی از نتیجه‌های برخورد خشن علیه مردم این بود که عصبانیت موجب فراتر رفتن بعضی‌ها از این شعار اصولی که راه سبز بر آن تأکید داشته شده است.

وی خطاب به مردم گفته است که هرچه در مقابل آنها خشونت می‌شود، نباید اسیر خشونت و احساسات شوند، چراکه از دیدگاه وی «حفظ عقلانیت و خونسردی و پایبندی به اصول و شجاعت ابراز عقاید در جامعه ضروری است».

آقای موسوی با اشاره به اینکه هدف از انقلاب آن بود که پایبندی به اصول و شجاعت داشته باشیم و آزادی را به عنوان خواسته فطری انسان‌ها بخواهیم، تأکید کرده است که «ما نمی‌توانیم از این اصول برگردیم و [به] هر هزینه‌ای که لازم باشد تن می‌دهیم و تحمل می‌کنیم».

«هدفمند کردن یارانه‌ها ذائقه مردم را تلخ می‌کند»

میرحسین موسوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو همچنین با ابراز بدبینی نسبت به اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفته است که این لایحه «اثرش را بر زندگی مردم خواهد گذاشت و ذائقه مردم تلخ خواهد شد و ممکن است شاهد مشکلات اساسی امنیتی، اجتماعی و اقتصادی در کشور باشیم».

انتقاد آقای موسوی از لایحه هدفمند کردن یارانه‌های در حالی است که به رغم محمود احمدی‌نژاد و اعضای دولت او بارها گفته‌اند که این لایحه تأثیری بر زندگی مردم و وضعیت اقتصادی آنها نخواهد گذاشت، بسیاری از اقتصاددانان و برخی از نمایندگان مجلس نسبت به افزایش شدید مشکلات اقتصادی اقشار فقیر جامعه در پی اجرای این لایحه هشدار داده‌اند.

آقای موسوی همچنین گفته است که دولت نگاه بی‌طرف و جامعی نسبت به منافع ملی ندارد و آنچه نگران کننده است نبود یک برنامه جامع همراه با نظارت دقیق مجلس است.

وی گفته است که تلاش دولت برای در اختیار گرفتن درآمد ناشی از بالا بردن قیمت حامل‌های انرژی به صورت کلی، منجر به آشفتگی و فساد گسترده در جامعه خواهد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر