۱۰ آبان، ۱۳۸۸

زنان زندانی در اعتصاب غذا

همزمان با خبر آزادی چند تن از زندانیان وقایع بعد از انتخابات از جمله محمد قوچانی و مرتضی الویری خبر اعتصاب غذای هنگامه شهیدی و فریبا پژوه موجی از نگرانی ها را به دنبال داشت.
هنگامه شهیدی، مشاور امور زنان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و فریبا پژوه، روزنامه نگار و وبلاگ نویس در اعتراض به ادامه بازداشت شان از چند روز پیش دست به اعتصاب غذا زده اند.
محمد مصطفایی، وکیل هنگامه شهیدی در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بی بی سی ضمن نگرانی از وضعیت جسمی خانم شهیدی از انتقال او به بهداری زندان اوین به دلیل اعتصاب غذا و ضعف شدید جسمانی خبر داد.
آقای مصطفایی همچنین معتقد است ادامه بازداشت هنگامه شهیدی از یکماه پیش تا کنون ضرورتی نداشته است.
آقای مصطفایی گفت: "به این دلیل که قرار بازداشت موقتی که برای خانم شهیدی در نهم تیرماه صادر شده بود به قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی تبدیل شد. طبق قانون اگر متهمی توان تودیع قرار وثیقه را داشته باشد دلیلی برای ادامه بازداشت در زندان وجود ندارد."
او افزود: "مادر ایشان سند مالکیت دارد و می تواند قرار را تودیع کنند، ولی متاسفانه زمانی که ما خواستیم برای آزادی خانم شهیدی سند را معرفی و کارهای قانونی را انجام دهیم بازپرس پرونده اعلام کرد، دادستان تهران، اعلام کرده هیچ کدام از بازداشت شدگان فعلا آزاد نشوند."
آقای مصطفایی در ادامه می گوید این روند و شرایط برای شخصی که در زندان به سر می برد سخت و دردآور است و نتیجه این فشارها خانم شهیدی را وادار کرد تا در اعتراض به بلاتکلیفی اش دست به اعتصاب غذا بزند.
محمد مصطفایی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی هنگامه شهیدی و سابقه بیماری قلبی او می گوید: "موکل من به دلیل وخامت شرایط جسمانی به بهداری زندان اوین منتقل شد."
فریبا پژوه روزنامه نگاری که در جریان اتفاقات بعد از انتخابات دستگیر شد نیز این روزها در اعتصاب غذا به سر می برد.
حمیدرضا دهقان از بستگان نزدیک نزدیک خانم پژوه می گوید نزدیک به هفتاد روز از بازداشت این روزنامه نگار می گذرد.
او افزود: "متاسفانه قرار بازداشتی که دو ماهه بود، مجدد تمدید شده است. علیرغم اعتراض فریبا به عدم تمدید مدت بازداشت، تا این لحظه توجهی به این اعتراض نشده و بازداشت به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است."
آقای دهقان می گوید فریبا پژوه از روز دوشنبه هفته گذشته در اعتصاب غذا به سر می برد .
او در ادامه گفت: "ما واقعا از وضعیت جسمی فریبا نگران هستیم و شرایط اش را شرایط خوبی نمی دانیم. فریبا از دوشنبه با وجود اعتصاب غذا دچار آنفولانزا هم شده و شرایط جسمی بدی دارد. مادرش هم که ملاقاتی با او داشته می گوید شرایط جسمی اش خوب نیست."
حمید رضا دهقان می گوید وضعیت پرونده خانم پژوه همچنان نامشخص است.
آقای دهقان در همین رابطه گفت: "هنوز موارد اتهامی به صورت دقیق مشخص نشده است. کلمات کلی مثل تبلیغ علیه نظام و امثال این مطرح، اما هنوز به صورت واضح و روشن بحثی در این مورد نشده است."
او افزود: "علیرغم همه پیگیری هایی که وکلای او، خانم جعفری و آقای نعمت احمدی داشته اند، هنوز وکالتی که فریبا امضا کرده به دست وکلا نرسیده و وضعیت وکیل هم هنوز روشن نیست."
هنوز تعدادی از خانواده های بازداشت شدگان اخیر، اطلاعات دقیقی از شرایط نزدیکانشان ندارند و همه روزه اخباری مبنی بر نگرانی از وضعیت بازداشت شدگان منتشر می شود.
این در حالی است که مقامات ایران تا کنون واکنشی نسبت به اعتصاب غذای هنگامه شهیدی و فریبا پژوه نشان نداده اند و همچنان بر این موضع که شرایط بازداشت شدگان در زندان های این کشور مناسب است و آنها در شرایط استاندارد نگهداری می شوند، پافشاری می کنند.

0 comments:

ارسال یک نظر