۰۶ آذر، ۱۳۸۸

چه کشورهایی به قطعنامه ضدایرانی رای دادند


شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سرانجام تحت فشارهای آمریکا و همپیمانانش، قطعنامه ای را بر ضد فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.
آخرین نشست فصلی شورای حکام در سال 2009 بر اساس گزارش محمد البرادعی مدیرکل آژانس درباره ایران از روز گذشته در وین مقر آژانس آغاز به کار کرد.
به گفته دیپلماتها، از مجموع 35 عضو شورای حکام، 25 کشور به این قطعنامه رای مثبت و سه کشور شامل ونزوئلا، مالزی و کوبا به آن رای منفی دادند.
افغانستان، برزیل، مصر، پاکستان، آفریقای جنوبی و ترکیه شش کشوری بودند که به قطعنامه غربی ها بر ضد ایران رای ممتنع دادند، اما جمهوری آذربایجان به هنگام رای گیری، نشست را ترک کرد.
پیش نویس این قطعنامه را آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آلمان موسوم به گروه 1+5 تهیه کرده بودند؛ که با نقض حقوق مشروع هسته ای جمهوری اسلامی ایران از کشورمان می خواهد ساخت تاسیسات فوردو در نزدیک قم را متوقف کند.
از فوریه 2006 این اولین بار است که شورای حکام آژانس قطعنامه ای بر ضد ایران با فشارهای غرب از جمله آمریکا به تصویب می رساند.
اظهارات سیاسی و غیر منتظره اخیر محمد البرادعی درباره فعالیتهای هسته ای ایران که حتی با گزارش اخیر وی نیز متناقض است مورد تعجب بسیاری از کارشناسان حاضر در آژانس قرار گرفته و آنها چنین موضعی را شبیه موضع وی در نشست سپتامبر 2005 ارزیابی می کنند که با فشار آمریکا و غرب ارجاع غیر قانونی پرونده ایران به شورای امنیت را زمینه سازی کرد.
نشست امروز، آخرین نشستی خواهد بود که البرادعی مصری تبار در قامت مدیرکلی آژانس ریاست آن را برعهده دارد؛ ریاست وی بر آژانس روز سی ام نوامبر(9 آذر) پس از 12 سال، به پایان می رسد و یوکیا آمانو ژاپنی جای وی را در مدیریت آژانس خواهد گرفت.


0 comments:

ارسال یک نظر