۰۵ آذر، ۱۳۸۸

بیمارستان ایران در صنعا بسته شد


وزارت کشور یمن روز چهارشنبه اعلام کرد که بیمارستان و کلینیک ایران در صنعا، پایتخت یمن را به اتهام حمایت ایران از شورشیان شیعه این کشور و عدم شفافیت عملکرد آن، تعطیل کرده است.
بیمارستان و کلینیک ایران در صنعا توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی اداره می‌شود.
تصمیم دولت یمن برای تعطیلی این بیمارستان و کلینیک پس از آن اجرا شد که چند صد نفر از معترضان یمن در برابر سفارت ایران در صنعا تظاهرات کردند.
روز چهارشنبه یک گروه 200 نفری در برابر سفارت ایران در صنعا با شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، خواستار اخراج سفیر ایران از این کشور شدند.
دولت یمن، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از شورشیان شیعه زیدی در شمال این کشور متهم کرده، اما ایران این ادعا را رد کرده است.
ابوبکر القربی، وزیر خارجه یمن ادعا کرده است که این کشور شواهد زیادی دارد که نشان می‌دهد ایران شورشیان مسلمان شیعه این کشور را مسلح کرده است.
وی گفته است پس از توقیف یک کشتی ایرانی در آب‌های یمن به اتهام حمل اسلحه، تحقیقات در این زمینه آغاز شده، هر چند آنها سلاحی پیدا نکرده‌اند.
القربی با این حال گفته که شاید تسلیحات این کشتی پیش از رسیدن به آب‌های یمن تخلیه شده باشد.
زیدیان یمن با عنوان «حوثی» نخستین بار در سال 2004 اعلام کردند دولت صنعا که مورد حمایت عربستان سعودی و غرب است، آنها را از نظر سیاسی، اقتصادی و مذهبی به حاشیه رانده و آنها هم تصمیم گرفته‌اند علیه دولت سلاح به دست گیرند.
تحصن سابقه‌دار دانشجویان
ساعاتی پس از تظاهرات مقابل سفارت ایران در صنعا، دانشجویان و نمایندگان بسیج دانشجویی معترض به رویدادهای اخیر یمن، به تحصن دو روزه خود مقابل وزارت امور خارجه پایان دادند.
دانشجویان متحصن به سمت خیابان «یمن» برای تغییر نام این خیابان به «شهید حسین الحوثی»، رهبر پیشین شورشیان یمن، حرکت کردند.
درخواست برای تغییر نام خیابان یمن در شرایطی اعلام شد که دولت یمن نام بیمارستانی در صنعا را به «ندا آقاسلطان»، از کشته‌شدگان پس از انتخابات ایران، تغییر داد.
گروهی از تشکل‌های دانشجویی کشور از «رخوت دستگاه سیاست خارجی در برابر کشتار در یمن» انتقاد کرده‌اند که کشتار مسلمانان در چین را مسکوت گذاشت.
این دسته از تشکل‌ها در دی ماه سال 87 هم در کوی مهرآباد در اعتراض به محاصره غزه تحصن کردند و خواستار نام نویسی برای اعزام به غزه شدند.
دانشجویان معترض  با اشغال باغ سفارت بریتانیا در منطقه قلهک تهران، پرچم این کشور را پایین آوردند و پرچم فلسطین را به جای آن بالا بردند.
در آن زمان چند تشکل دانشجویی در نامه‌ای به ریيس دفتر حفاظت از منافع مصر در تهران، با تهديد وی به اخراج در صورت باز نشدن مرز مصر با غزه، اعلام کردند که پس از پايان مهلت، آنچه در 13 آبان 1358 و اشغال سفارت آمریکا رخ داد، تکرار خواهند کرد.
این دانشجویان دفاتر دیپلماسی اردن و عربستان سعودی در تهران را به دلیل آنچه «حمایت این دولت‌ها از اسرائیل» خوانده بودند، تهدید کردند.
روابط ایران و عربستان در سایه رویدادهای یمن
یمن، کشور فقیری که 23 میلیون نفر جمعیت دارد، در شرایطی با قیام مسلمانان شیعه در مناطق شمالی درگیر شده که شبه‌نظامیان سعودی و القاعده یمن از دوسال پیش تاکنون در خاک آن به شیعیان حمله کرده‌اند.
عربستان سعودی بیم دارد که گسترش ناآرامی در یمن، کشور همسایه‌اش، به یک تهدید امنیتی عمده برای پادشاهی ریاض تبدیل شود.
براساس گزارش‌های رسانه‌های یمن، شورشیان شیعه این کشور منطقه‌ای به مساحت یک هزار و 500 کیلومتر را در مرز با عربستان سعودی تصرف کرد‌ه‌اند.
ایران در واکنش به حمله اخیر عربستان سعودی علیه شورشیان یمنی، این حمله را آغاز «تروریسم دولتی» خواند که به گفته ایران می‌تواند پیامدهایی برای کل خاورمیانه داشته باشد.
«استرتفورد» که یک سازمان اطلاعات جاسوسی در تگزاس آمریکا است، گزارش داد که سپاه پاسداران ایران در سومالی و اریتره سلاح می‌خرد و این سلاح‌ها را از طریق دریای سرخ به یمن می‌رساند.
براساس این گزارش، سپاه پاسداران برای حمایت از حوثی‌های یمن، جنگجویانی را از حزب‌الله مستقر در لبنان به یمن اعزام کرده است.
تحلیلگران گفته‌اند که اگر گزارش‌های کمک نظامی ایران به حوثی‌ها حقیقت داشته باشد، آن گاه عربستان احتمالا مجبور خواهد شد اقدام نظامی علیه شورشیان یمنی را تشدید کند.
تئودور کارازیک، مدیر پژوهش موسسه خاور نزدیک و تحلیل ارتش خلیج گفته است: عربستان تشکیل دولت حوثی که با ایران مناسبات نزدیک دارد را تحمل نخواهد کرد.
براین اساس، روابط ایران و عربستان که به‌تازگی تحت تاثیر موضوعات مربوط به اعزام حجاج قرار گرفته، با ادعاهای دوطرف برسر یمن رو به تیره شدن می‌رود.


0 comments:

ارسال یک نظر