۲۵ آبان، ۱۳۸۸

«ندا آماده کشته شدن برای هدفش بود»

کاسپین ماکان، نامزد ندا آقاسلطان که پس از آزادی از زندان از ایران خارج شده است، سکوت را شکسته و درباره برخی از واقعیت‌های مربوط به ندا و رویدادهای پس از جان باختن او سخن گفته است.
ندا آقاسلطان در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در میان دیگر تظاهرکنندگان در اثر شلیک گلوله جان باخت در حالی که تصویر ویدیویی از جان باختنش به سرعت جهان را در نوردید و به نشانی از اعتراض‌های مردمی در ایران تبدیل شد.
اکنون کاسپین ماکان که چند روز پس از جان باختن ندا بازداشت شده بود، به رسانه‌ها گفته که ندا تقریبا در همه تظاهرات‌ها شرکت کرد و آماده کشته شدن برای هدفش بود.
آقای ماکان پس از آزادی در نخستین مصاحبه خود به نشریه آبزرور چاپ بریتانیا گفته است: ندا از روز نخست در صف جلوی معترضان بود. او ذاتا یک رهبر بود و بسیاری را به سوی خود جذب می کرد. فکر می‌کنم به همین دلیل هدف قرار گرفت. حکومت ایران و مقام های امنیتی، او را تحمل نمی کردند و می خواستند او را از بین ببرند.
به گفته کاسپین ماکان، ندا با این که هوادار میرحسین موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد نبود، اما فردی سیاسی بود و شرکت کردن در تظاهرات اعتراضی را وظیفه خود و در راه آزادی مردم می‌دانست.
کاسپین ماکان که به همراه دو نفر دیگر از بازداشت شدگان در ناآرامی‌های پس تاز انتخابات در حومه شهری در خاورمیانه به سر می‌برد و مایل به افشای محل اقامتش نیست، پس از کشته شدن ندا آقاسلطان و به دنبال مصاحبه با چند شبکه خبری خارجی، ناپدید شد.
ماموران امنیتی او را بیش از دو ماه در زندان اوین بازداشت و بازجویی کردند و هنگامی که با قرار وثیقه از زندان آزاد شد، تصمیم گرفت از ایران خارج شود.
آقای ماکان به رسانه‌ها توضیح داده که در زندان او و نامزدش ندا را به عضویت در گروهی که ناآرامی‌ها را به راه انداخته است، متهم کردند و سپس این اتهام را پس گرفتند.
ماموران در زندان همچنین ادعای دیگری را مطرح کردند که ندا آقاسلطان آگاهانه کشته شده تا حکومت را تضعیف کند.
کاسپین ماکان می‌گوید که در زندان به شدت کتک خورده و تهدید به اعدام شده است. از او که هنوز متهم به «توطئه برای براندازی» است، هنگام آزادی تعهد گرفته‌اند که درباره ندا آقاسلطان سخنی نگوید.
در حالی که مسئولان کشور ادعا می‌کنند ندا آقاسلطان به دست نیروهای مخالف جمهوری اسلامی کشته شده و فرمانده نیروی انتظامی هم ادعا کرده که پلیس در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات، سلاح گرم همراه نداشته است، اما شاهدان عینی و مردم معترض که در محل جان باختن ندا بوده‌اند، می‌گویند که یکی از نیروهای بسیج به سوی ندا شلیک کرد.
گفتنی است آرش حجازی، پزشک و ناشر که هنگام گلوله خوردن ندا تلاش کردن جان او را نجات دهد و یکی از شاهدان ماجرا بود، به دلیل تهدید مسئولان امنیتی برای بازداشت او، اکنون در بریتانیا به سر می‌برد و نمی‌تواند به کشور بازگردد.

0 comments:

ارسال یک نظر