۰۱ آذر، ۱۳۸۸

ضرورت مسواک زدن پیش از صبحانه

ایسنا: يك عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با توصيه به هموطنان مبني بر دو بار مسواك زدن در روز يكي پيش از صرف صبحانه و ديگر پيش از خواب شبانه گفت: آثار بزاق ترشح شده در دهان تخريبي و يا تميز كننده‌ است.

دكتر محمد امين توكلي در حاشيه كنگره دستياران دندانپزشكي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در فعاليت‌هاي روزانه حين صحبت و نوشيدن مايعات، غلظت بزاق دهان دستخوش تغيير (رقيق و غليظ) مي‌شود، افزود: اما پس از بيداري از خواب شبانه بزاق به علت سكون طولاني مدت در دهان غليظ و pH اسيدي پيدا كرده كه اثر تخريبي را بر روي ميناي دندان دارد.

دكتر توكلي، افزود: از اين رو در هنگام صبح ميناي دندان نرم و با صرف صبحانه حاوي شكر، شيريني به منافذ ريز دندان نفوذ و زمينه تخريب آن را فراهم مي‌كند. بنابراين دندانپزشكان مسواك زدن پيش از صرف صبحانه يا بيش از نيم ساعت پس از خوردن صبحانه را توصيه مي‌كنند.
وي، مدت زمان لازم براي مسواك زدن موثر در تميز نگهداشتن دندان‌ها را حدود 5 دقيقه برشمرد و افزود: استفاده از نخ دندان و توجه به نحوه تغذيه حاوي مواد قندي كمتر و كلسيم بيشتر هم براي سلامت دندان‌ها سودمند است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه خدمات دندانپزشكي در درمانگاه‌هاي مراكز آموزشي با تعرفه‌هاي كمتري ارايه مي‌شود، اظهار كرد: در مراكز بهداشتي درماني هم خدمات دندانپزشكي ارايه مي‌شود.

وي، با بيان اينكه برخي از مراكز طرف قرارداد بيمه تامين اجتماعي هستند،‌ افزود: هم اكنون كار دندانپزشكي به مراتب بهتر در روستاهاي دور افتاده ارايه مي‌شود.

توكلي با بيان اينكه كيفيت خدمات دندانپزشكي ايران با پيشرفته‌ترين كشورها برابري مي‌كند، گفت:‌ كليه درمان‌هاي نوين دندانپزشكي نظير ايمپلنت به صورت روتين در ايران انجام مي‌شود؛ به نحوي كه دندانپزشكان ايراني همواره بيماراني از كشورهاي همسايه (حاشيه خليج) براي دريافت اين خدمات دارند.

وي، استفاده از سلول‌هاي بنيادين در دندانپزشكي را در مرحله آزمايشگاهي و تجربي عنوان كرد و گفت: ‌در 30 سال پيش بيشترين علت مراجعه به دندانپزشكي كشيدن دندان و امروز پر و ترميم كردن دندان‌هاست.

0 comments:

ارسال یک نظر