۲۸ آبان، ۱۳۸۸

متکی: سوخت هسته ای به خارج نمی رود

پس از آن که باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده به ایران از پیامدهای مخالفت با پیش‌نویس توافق‌نامه وین هشدار داد، منوچهر متکی وزیر خارجه دوباره تاکید کرد که ایران اورانیوم غنی شده خود را به خارج نمی‌فرستد.
پیش از هشدار رییس جمهوری آمریکا، منوچهر متکی اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را از کشور «خارج» نمی‌کند، اما موضوع مبادله همزمان سوخت در داخل کشور را قابل بررسی می‌داند.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از ترک مانیل، پایتخت فیلیپین، سه راه را برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران پیشنهاد کرد:ارتقای غنی سازی اورانیوم در ایران از ۳ درصد به ۲۰ درصد، خرید سوخت ۲۰ درصدی از کشورهای دیگر یا قبول پیشنهاد آژانس انرژی اتمی.
براساس پیش‌نویس توافقنامه وین، ایران باید ۷۵ درصد اورانیوم خود را که با خلوص ۳.۵ درصد در داخل کشور غنی کرده را در اختیار روسیه قرار دهد و در مقابل، اورانیوم غنی شده با خلوص ۱۹.۷۵ از روسیه دریافت کند.
در این پیش‌نویس همچنین از فرانسه به عنوان کشور میانی نام برده شده تا با دریافت اورانیوم غنی‌شده ایران از روسیه، آن را به شکل لوله‌های سوخت که قابل استفاده در مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران است، به ایران تحویل دهد، اما منابع مختلف می‌گویند که ایران نمی‌خواهد با فرانسه در این معامله شرکت کند.
باراک اوباما که در سئول، پایتخت کره جنوبی به سر می‌برد، در هشدار تند خود درباره ایران گفت: آنها نمی‌توانند پاسخ مثبت دهند، بنابراین ما با متحدان بین‌المللی خود مذاکره درباره افزایش تحریم‌ها را آغاز می‌کنیم.
اوباما می‌گوید ایران مانند کره شمالی به دنبال فرصت نامحدود در مذاکره هسته‌ای است، اما ایالات متحده اجازه نمی‌دهد که مساله پیونگ یانگ دوباره تکرار شود.
از سوی دیگر، یان کلى سخنگوى وزارت خارجه آمریکا گفته است که سخنان منوچهر متکی را موضع رسمی نمی‌داند و اطمینان داده که ایران پاسخ مثبت خواهد فرستاد.

0 comments:

ارسال یک نظر