۲۷ آبان، ۱۳۸۸

فوتبالیست‌های ممنوع‌ از تصویر و خواننده‌های ممنوع‌ از صدا

در حالی که چندی پیش عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما در نشست خبری خود اعلام کرد که هنرمند «ممنوع‌التصویر» در صدا و سیما وجود ندارد، فهرستی از خوانندگان و ترانه‌هایی که پخش آن‌ها در رادیو ممنوع اعلام شده منتشر شده است.
در این فهرست صدای برخی از خوانندگان به طور کلی از رادیو پخش نخواهد شد و پخش برخی از ترانه‌های تعداد دیگری از خوانندگان ممنوع اعلام شده است.
علیرضا افتخاری، علیرضا عصار، محمد اصفهانی، محمد خواجه‌امیری، احسان خواجه‌امیری، ناصر عبدالهی، علی لهراسبی، محمد نوری، مسعود خادم، فتحعلی اویسی، شاهین آرین، فریدون آسرایی، حسین زمان، کوروس سرهنگ‌زاده، مجید اخشابی، علیرضا افشار، شهرام امیری و کامبیز نوری از جمله نام‌هایی هستند که در فهرست ممنوع‌الصداها منتشر شده است.
دلایل عدم پخش صدای برخی از خوانندگان از رادیو روشن نیست و به نظر می‌رسد مسئولان مرکز موسیقی صدا و سیما علاقه‌ای به اظهار نظر درباره اشخاص ممنوع الصدا ندارند.
در همین راستا روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری شکوفا فیلم خبر داد که علیرضا نیکبخت‌واحدی و مهرداد میناوند که قرار بود در فیلم سینمایی «وقت اضافه» یا «پلی آف» به کارگردانی سیامک خواجه‌وند بازی کنند، ممنوع‌التصویر هستند و امکان حضور در این فیلم را ندارند.
کیان باباییان تهیه‌کننده فیلم «پلی آف» است و قصه این فیلم به صعود یک تیم از دسته یک به لیگ برتر می‌پردازد که علی انصاریان، میناوند و نیکبخت‌واحدی از بازیکنان سرشناس فوتبال ایران برای بازی در آن انتخاب شده بودند.
انصاریان به دلیل قرارداد با تیم فولاد گستر تبریز از بازی در این فیلم انصراف داده و نیکبخت‌واحدی به دلیل منشور اخلاقی و میناوند به دلایلی که توضیح داده نشده از حضور در فیلم سینمایی «پلی آف» منع شده‌اند.
در نامه‌ای که از سوی شکوفا فیلم منتشر شده آمده است: حال سئوال این است وقتی کسی نمی‌تواند فیلم بازی کند یعنی ممنوع‌التصویر است چرا مصاحبه‌های نیکبخت و دیگران که در منشور اخلاقی قرار گرفته‌اند از تلویزیون پخش می‌شود.
پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر ممنوع‌التصویر شدن برخی از بازیگران سینما و تلویزیون منتشر شده بود که برخی از هنرمندان چنین اخباری را تکذیب و برخی دیگر از اظهار نظر درباره آن خودداری کردند.
به نظر می‌رسد در حالی که ضوابط مشخصی برای اعمال ممنوعیت پخش تصویر یا صدای هنرمندان وجود ندارد مسئولان این سازمان و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شفاف‌سازی در چنین مواردی پرهیز می‌کنند.
گفته می‌شود که ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الصدا بودن هنرمندان به صورت شفاهی به آن‌ها اعلام می‌شود و تهیه‌کنندگان نیز باید به صورت شفاهی از این موضوع باخبر شده و با این هنرمندان همکاری نکنند.
گفتنی است علیرضا نیکبخت‌واحدی، بازیکن تیم تراکتورسازی تبریز از اولین بازیکنانی بود که بر اساس تصمیم و رای سازمان لیگ و بر اساس مفاد منشور اخلاقی از حضور در لیگ برتر منع شد.
پیش از این نیکبخت بارها از دلایل چنین اقدامی اظهار بی‌خبری کرده بود.
برخی از کارشناسان معتقدند که اجرای منشور اخلاقی در عرصه ورزش کشور با وجود اهداف اصلاحی آن با چالش‌هایی روبه‌رو شده است.
شفاف نبودن تخلفات محرومان و پنهان‌کاری‌هایی که بیان حقایق را دشوار می‌کند، شائبه‌هایی را در عرصه فوتبال کشور به‌وجود آورده است.
در بعضی موارد بازیکنان نیز به درستی از دلایل محرومیت خود و چگونگی اعمال محرومیت‌ها خبر نداشته و مدیران نیز در این خصوص شفاف‌سازی نمی‌کنند.
منتقدان اجرای منشور اخلاقی بر این باورند که این طرح دست مسئولان را برای ورود به زندگی شخصی بازیکنان و چهره‌های شناخته شده فوتبال کشور باز گذاشته و در نوع لباس پوشیدن و اندازه و آرایش مو و ریش آن‌ها دخالت می‌کند.

0 comments:

ارسال یک نظر