۰۴ آذر، ۱۳۸۸

چرا پشه به سمت انسان می آید؟



محققان دانشگاه کالیفرنیا رایحه‌ای قوی که به شکل طبیعی در بدن انسان و پرندگان تولید می‌شود را تشخیص داده‌اند که باعث جذب پشه خونخوار cluex به سمت میزبان خود می‌شود.
جام جم آنلاین نوشت:
این پشه، ناقل ویروس نیل غربی و دیگر بیماری‌های تهدیدکننده است. ویروس نیل غربی ممکن است سبب ابتلا به انسفالیت (التهاب مغز) و مننژیت که بین انسان و حیوان مشترک است، شود. تحقیقات جدید انجام شده نشان می‌دهد که چرا پشه، میزبان خود را از پرندگان به انسان تغییر داده است. این موضوع راه را برای کنترل پشه و بیماری‌های ناقل آن هموارتر می‌کند.
والتر لیل پروفسور حشره‌شناس و همکارانش یک ترکیب شیمیایی جذب‌کننده به نام نانونال (nanonal) کشف کرده‌اند که باعث تحریک حس بویایی حشره شده و او را به سمت یک وعده‌ غذایی و مکیدن خون میزبان سوق می‌دهد. این ترکیب یک ماده شیمیایی یا مخلوطی حامل یک پیام است.
پشه به‌وسیله این ترکیب ما را پیدا می‌کند. شاخک‌های پشه‌ای)cluex( بقدری حساس و قوی است که حتی تمرکز بسیار کم نانونال‌ (nanonal) را تشخیص می‌دهد. پشه بو‌ها را به‌وسیله‌ گیرنده‌های حس بویایی‌اش روی شاخک‌هایش تشخیص می‌دهد. پرندگان که میزبان‌های اصلی پشه‌ها هستند، همچون منبعی از ویروس نیل غربی عمل می‌کنند. هنگامی که پشه آلوده خون میزبان را می‌خورد ویروس را به بدن او منتقل می‌کند. میزبان‌ها شامل: پرندگان، انسان، اسب، سگ، گربه، خفاش، راسو، موش و خرگوش‌های خانگی می‌شوند.
از سال 1999 تاکنون مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا 29 هزار و 397 مورد آلودگی انسانی و 1147مورد مرگ ناشی از آن را فقط در آمریکا گزارش کرده است.
در این تحقیق، محققان صدها ترکیب که به شکل طبیعی توسط بدن انسان و پرندگان تولید و منتشر می‌شود را مورد آزمایش قرار دادند. سپس حساسیت گیرنده شاخک‌های پشه را برای جدا کردن هر یک از این ترکیبات مشخص کردند. نتایج نشان داد که ترکیب نانونال با دی اکسید کربن ترکیبی با قدرت جذب‌کنندگی بالا برای پشه می‌سازد


0 comments:

ارسال یک نظر