۰۱ آذر، ۱۳۸۸

نکات برجسته دومین مصاحبه اینترنتی میرحسین موسوی

متاسفانه دخالت‌هایی در راهپیمایی ۱۳ آبان صورت گرفت. از جمله جدا کردن مردم از یکدیگر و اعمال محدودیت برای راه سبز و جنبش سبز که وضعیت تازه‌ای را بوجود آورد. در درجه اول آنچه که در خیابان‌ها دیده ‌شد یک لشکر‌کشی عظیم علیه مردم بود. من حتی در طول تاریخ انقلاب هم چنین صحنه‌ای را ندیده بودم که این همه نیرو در جاهای حساس چیده باشند. در کشوری که یک انقلاب بزرگ را از سر گذرانده نمی توان با ترساندن مردم کشور را اداره کرد. انقلاب‌اسلامی اتفاق افتاد که به مردم شهامت بدهد. همین شهامت بود که به ما قدرت داد در ۸ سال دفاع مقدس مقابل همه نیروها بایستیم و با دادن شهدای بسیار یک میلیمتر از خاک کشور را واگذار نکنیم.

جنبش سبز از نظر روش، با مردم به اجماع رسیده‌ که راه آن مسالمت‌آمیز باشد و از مسیر غیر خشونت‌آمیز پرهیز کند. باید این اجماع را حفظ کنیم.

یارانه ها- مشکل هدفمند کردن یارانه‌ها درواقع بیش از آنکه حذف یارانه‌ها مورد نظر باشد، زمینه افزایش قیمت برخی از کالاهای مورد نیاز مردم است. اگر قیمت حامل‌های انرژی برخی کالاها و خدمات را افزایش دهیم آیا بقیه بخش‌های اقتصاد خود را متاثر از اقتصاد بین‌الملل و قیمت جهانی می‌کنیم؟ آیا حاضر هستیم حقوق کارگران را بر اساس قیمت بین‌المللی پرداخت کنیم؟ به طور مثال تورم ۲۵ درصدی در سال گذشته به معنای از‌دست‌دادن یک چهارم قدرت خرید مردم بود.

هنوز مردم در جریان حساب ذخیره ارزی و نحوه خرج آن نیستند و اطلاع ندارند که ۳۰۰ میلیارد دلار در آمد نفت در ۴ سال دولت نهم چطور و کجا هزینه شد؟ و نتایج آن چه بود؟

من به لایحه "هدفمند کردن یارانه ها" بد‌بین هستم. البته برای کمتر شدن هزینه‌های مردم، فکر می‌کنم مجلس با مقاومت باید حداقل نظارت خود بر هزینه‌ها را تثبیت کند تا از این بودجه برای عامه‌پروری یا تزریق پول در یک بخش ویژه مواجه نشویم.

0 comments:

ارسال یک نظر