۱۵ آبان، ۱۳۸۸

آمریکا شعبه «بانک ملت» در مالزی را تحریم کرد

وزارت امور خزانه داری ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که واشینگتن زیر مجموعه بانک ملت ایران در کشور مالزی را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.
این وزارتخانه می گوید که این شعبه در تامین منابع مالی مربوط به فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران دست دارد.
به گفته وزارت امور خزانه داری آمریکا، بانک ملت «جریان انتقال میلیون ها دلار برای برنامه اتمی ایران را تسهیل کرده است.»
این تحریم ها همچنین شامل علی دیواندری، رییس بانک ملت، خواهد شد که به گفته آمریکا، «نقش اساسی را در فعالیت ها و روند تصمیم گیری بانک ایفاء می کند.»
مقام های آمریکا در سال ۲۰۰۸ سلسله تحریم هایی را علیه سه بانک ایرانی از جمله بانک ملت وضع و آنها را متهم کردند که در تامین منابع مالی برنامه نظامی و هسته ای ایران فعال هستند.
تحریم روز پنجشنبه، «First East Export Bank»، زیر مجموعه بانک ملت در منطقه «لابوئان» مالزی را مورد هدف قرار داده است.
وزارت امور خزانه داری آمریکا این اجازه را صادر کرده است که «دارایی های به کار گرفته شده در بخش تولید سلاح های کشتار جمعی و حامیان آنها توقیف شود و شهروندان آمریکایی را از هر گونه معامله با آنها منع کرده است.»
استوارت لوی، معاون امور تروریسم و امنیت مالی وزارت خزانه داری آمریکا، در این زمینه گفته است: چنین اقدامی کمک می کند که «از یکپارچگی سیستم مالی آمریکا حفاظت شود و این اطمینان بوجود آید که بانک ها و طرف های قرارداد با آنها در سراسر جهان از فعالیت First East Export Bank، که بازوی نظامی بانک ملت است، آگاه شوند.»
آقای لوی افزوده است: بانک ملت «موسسه ای است که در تعارض با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از برنامه هسته ای ایران حمایت می کند.»
ماه اکتبر نیز بریتانیا به موسسه های مالی دستور داد تا معامله با بانک ملت را به دلیل ارتباط آن با فعالیت های هسته ای ایران، متوقف کنند.
سارا مک کارتی – فری، وزیر دارایی بریتانیا، در این زمینه گفته بود: این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که بانک ملت خدماتی را برای یک سازمان «مرتبط با فعالیت های حساس اتمی ایران» انجام داده بود.
قدرت های جهانی ایران را متهم می کنند که در پوشش فعالیت های هسته ای خود که آن را صلح آمیز می داند به دنبال ساخت سلاح اتمی است. تهران این اتهام را رد می کند.

0 comments:

ارسال یک نظر