۱۴ آبان، ۱۳۸۸

كاخ سفيد آمریکا خواستار پايان خشونت ها در ايران شد


رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: دولت باراك اوباما از نزديك تحولات مربوط به نا آرامى ها در ايران را دنبال مى كند.
به دنبال بروز درگيرى هاى شديد ميان معترضان با نيروهاى بسيجى و انتظامى جمهورى اسلامى ایران در جریان راهپيمايى روز ۱۳ آبان، كاخ سفيد آمريكا خواستار پايان خشونت در ايران شد.
رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: دولت باراك اوباما از نزديك تحولات مربوط به نا آرامى ها در ايران را دنبال مى كند و «عميقا اميدوار است كه خشونت گسترش پيدا نكند.»
وى اظهار داشت: «ما گزارش هاى مربوط به درگيرى ها را ديده ايم و آن را دنبال مى كنيم و همچنان از نزديك اين تحولات را تعقيب مى كنيم.»
در همین حال، فرانسه نیز با محکوم کردن استفاده از خشونت توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان این اقدام را «سرکوب خشونت بار تظاهرات مسالمت آمیز در تهران» توصیف کرد.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفته است: ما این «موج سرکوب و خشونت» علیه تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان ایرانی را محکوم می کنیم.

روز چهارشنبه و در سى امين سالگرد اشغال سفارت آمريكا در تهران از سوى «دانشجويان مسلمان پيرو خط امام» دهها هزار معترض به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى، براى چندمين بار به خيابان ها ريختند و اقدام به سر دادن شعارهاى ضد دولتى كردند.
تظاهر كنندگان از چند خيابان و ميدان اصلى تهران بويژه ميدان هفت تير، به طرف محل سفارت سابق آمريكا در خيابان طالقانى حركت كردند ولى با پرتاب گاز اشك آور و ضرب و شتم شديد نيروهاى امنيتى و بسيجى روبرو شدند.

در جریان این برخورد، چند تن از تظاهر کنندگان بازداشت شدند ولی مقام های امنیتی هنوز آماری از تعداد دستگیر شدگان منتشر نکرده اند.

معترضان در این راهپيمايى شعارهاى «مرگ بر روسيه»، «خامنه اى قاتله، ولايتش باطله»، «مرگ بر ديكتاتور» و «يا حسين، مير حسين» سر دادند.

گزارش هاى دريافتى راديو فردا حاكى است كه در اين روز، مهدى كروبى از رهبران مخالف دولت، از سوى لباس شخصى ها مورد حمله قرار گرفت و به گفته پسر او، به سمت وى گاز اشك آور شليك شد.

در اين حمله، دو تن از محافظان آقاى كروبى مجروح شدند كه يكى از آنها براى درمان به بيمارستان منتقل شده است.
از ساعت ها قبل از آغاز راهپيمايى ۱۳ آبان توسط معترضان، صدها نيروى ضد شورش در نقاط حساس تهران مستقر شده و خيابان هاى منتهى به محل سفارت سابق آمريكا را به کنترل خود در آوردند.
راهپيمايى روز ياد شده در حالى اهميت دارد كه بيش از پنج ماه از آغاز اعتراض ها به سياست ها و مواضع مقام هاى جمهورى اسلامى ايران در باره نتيجه انتخابات رياست جمهورى مى گذرد و نشانه اى از آشتى ميان حكومت جمهورى اسلامى و مخالفان به چشم نمى خورد.
مخالفان اعلام كرده اند كه معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس جمهور ناشى از انجام «تقلب هاى گسترده» در انتخابات بوده و اين دولت مشروعيت ندارد. در مقابل، رهبران جمهورى اسلامى بويژه آيت الله على خامنه اى، برگزارى انتخابات را «سالم» دانسته اند.

تبدیل مراسم سنتی به صحنه اعتراض
اين نخستين بار در تاريخ جمهورى اسلامى است كه مراسم ۱۳ آبان به صحنه درگيرى مخالفان با نيروهاى امنيتى تبديل مى شود و از اين روز براى نشان دادن اعتراض به سياست هاى داخلى حکومت ایران استفاده مى شود.
همزمان با اين تظاهرات، هزاران هوادار دولت محمود احمدى نژاد نيز در خيابان طالقانى تجمع كرده و عليه آمريكا و اسرائيل شعار دادند. اين هواداران همچنين پرچم ايالات متحده آمريكا را آتش زدند.
در اين مراسم دولتى، غلامعلى حداد عادل، نماينده تهران در مجلس شوراى اسلامى، در سخنانى گفت: «ملت ايران روزى نظر خود را نسبت به آمريكا عوض مى‌كند كه آمريكا رفتار ظالمانه‌ خود را تغيير دهد.»
در پايان تجمع ياد شده بيانيه تنظيم شده توسط برگزار كنندگان مراسم خوانده شد.
اين مراسم سنتى هر ساله بدون سر و صدا و تنها با حضور چند صد دانش آموز از سوى سازمان هاى دولتى برگزار مى شود ولى امسال سعى شده بود كه تعداد بيشترى از هواداران دولت با استفاده از وسايل حمل و نقل عمومى به محل سفارت سابق آمريكا آورده شوند.
با این حال درگیری های شدید رخ داده در راهپیمایی معترضان و انعکاس گسترده آن در رسانه های بین المللی، این مراسم سنتی را به حاشیه برد.
منبع

0 comments:

ارسال یک نظر