۲۸ آبان، ۱۳۸۸

موسوی اردبیلی: سپاه و بسیج وارد سیاست و اقتصاد نشوند

آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید قم، به سپاه پاسداران و بسیج هشدار داد که وارد سیاست و اقتصاد نشوند تا مورد تهمت قرار نگيرند.
آیت‌الله موسوی اردبیلی این سخنان را در دیدار با محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مطرح کرد.
سپاه و بسیج به عنوان دو نهاد مهم نظامی به دلیل دخالت در انتخابات و سرکوب گسترده معترضان پس از انتخابات ریاست جمهوری، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.
هشدار آیت‌الله موسوی اردبیلی به سپاه و بسیج برای وارد نشدن به «میدان‌های سیاسی» به موضوع حضور نیروهای این دو نهاد در سرکوب معترضان اشاره دارد.
نیروهای بسیج با باتوم، چوب و گازهای سوزاننده در چند تظاهرات ضددولتی به معترضان حمله کردند و شماری زیادی از آنها آسیب رساندند.
همچنین، شلیک مستقیم نیروهای یک پایگاه بسیج به سوی مردم در نزدیکی میدان آزادی تهران، چند و کشته و زخمی بر جای گذاشت.
چند فرمانده سپاه پاسداران تاکنون تایید کرده‌اند که این نهاد نظامی مسئولیت کنترل امنیت در روزهای پس از انتخابات را بر عهده داشته است.
انتشار گزارش‌ها و فیلم‌هایی از رفتار خشونت‌بار نیروهای امنیتی و بسیج با مردم معترض در جریان تظاهرات پس از انتخابات، هر بار اعتراض مراجع تقلید و علمای شیعه را برانگیخت.
آیت‌الله موسوی اردبیلی در اطلاعیه‌ای که روز ششم مرداد منتشر شد، خواستار رعایت حقوق افراد بازداشت شده، آزادی سریع متهانی که جرم آنها ثابت نشده است و دلجویی از خانواده‌های جان باختگان، شده بود.
این مرجع تقلید در اطلاعیه خود هشدار داده بود که ادامه این روند سبب تضعیف نظام و اعتماد عمومی به آن خواهد شد.
ازسوی دیگر، واردشدن سپاه و بسیج به صحنه اقتصادی، موضوع دیگری است که آیت‌الله موسوی اردبیلی این دو نهاد انقلابی را از ورود به آن برحذر داشته است.
اعتراض به انحصار اقتصادی سپاه پاسداران زمانی شدت گرفت که ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات ایران در مهرماه گذشته به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این نهاد نظامی واگذار شد.
واگذاری سهام مخابرات به كنسرسيوم اعتماد مبین، بزرگ‌ترين معامله تاريخ بورس ايران نام گرفت.
آیت‌الله موسوی اردبیلی پیش از این هم با تاکید بر وجود مشکلات اقتصادی در کشور، توصیه کرده بود که نباید به مردم وعده‌های دروغ داد و باید مشکلات را از بن بست خارج کرد.

0 comments:

ارسال یک نظر