۲۵ آبان، ۱۳۸۸

تاخیر دوباره روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر

وزیر انرژی روسیه امروز دوشنبه 25 آبان (16 نوامبر) گفت که برنامه از اعلام شده راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تا پایان سال 2009 عملی نخواهد شد.
سرگئی شماتکو، دلیل این مساله را «بروز برخی مشکلات و مسایل فنی» اعلام کرده است.
این درحالی است که مقام‌های روسی بارها اعلام کرده بودند که برنامه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر را تا پایان سال 2009 تغییر نخواهند داد.
چندی پیش، سرگئی کرینکو رییس آژانس انرژی اتمی روسیه گفته بود تاریخ اعلام شده سرجای خود باقی است و نیروگاه اتمی بوشهر تا پایان سال میلادی جاری راه‌اندازی خواهد شد.
براساس تاریخ اولیه مورد توافق میان تهران و مسکو، قرار بود نخستین واحد نیروگاه بوشهر تیرماه سال 1377 تکمیل شود، اما روسیه بهره‌برداری از این نیروگاه را بیش از 10 سال به تعویق انداخت.
اکنون بار دیگر برنامه راه‌اندازی این نیروگاه به تعویق افتاده است. در طول 10 سال گذشته این طرح بارها به دلایل مختلف فنی و مالی تکمیل نشده است.
بیش از هشت ماه پیش، مقام‌های روسی به ایران سفر کردند تا مراحل پیش-راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر را بررسی کنند و پس از انجام آزمایش‌های فنی از طریق تزریق سوخت مجازی، نیروگاه بوشهر را برای راه‌اندازی نهایی آماده کنند.
خبر تعویق در برنامه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شرایطی اعلام شده است که هنوز ایران درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخی به پیشنهادهای غرب و آژانس انرژی اتمی نداده است.
اما ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که آماده است اورانیوم کم غنی‌شده ایران را در داخل این کشور نگهداری کند.
روسیه پیش از ترکیه گزینه پیشنهادی غرب برای نگهداری اورانیوم ایران بود اما با اعلام مخالفت‌هایی از سوی ایران، محمد البرادعی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترکیه را برای این کار پیشنهاد کرد.
روشن نیست که آیا ایران حاضر خواهد شد به پیشنهادهای غرب برای تحویل اورانیوم کم غنی شده به خارج از کشور و دریافت سوخت موردنیاز راکتور تهران، پاسخ مثبت بدهد.

0 comments:

ارسال یک نظر