۱۸ آبان، ۱۳۸۸

دانشگاه آکسفورد بورسیه ندا آقا سلطان را تاسیس کرد

رشته فلسفه این کالج در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر می توانند برای دریافت بورسیه ندا آقا سلطان، که مبلغ آن شامل شهریه کالج است، تقاضا بدهند اما در صورت یکسان بودن شرایط، متقاضیان ایرانی یا ایرانی تبار در دریافت این بورسیه ارجحیت دارند.
نخستین دریافت کننده این بورسه آریان شاه ویسی نام دارد که در سال جاری برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در فلسفه فیزیک در آکسفورد ثبت نام کرده است.
به گفته وبسایت کوئینز کالج، خانم شاه ویسی دریافت بورسیه ندا آقا سلطان را باعث افتخار خود دانسته و گفته است که این بورسیه به خصوص از آن جهت برای او معنادار است که خود او هم یک زن جوان ایرانی تبار است که در رشته فلسفه تحصیل می کند.
نماد اعتراضات ایرانیان
آریان شاه ویسی با ابراز تسلیت به خانواده آقا سلطان، ابراز امیدواری کرده است که با موفقیت در تحصیلات خود در آکسفورد بتواند نام "دختر شجاع و با استعداد این خانواده را به درستی ارج بگذارد."

ندا آقا سلطان در جریان تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان معترض نسبت به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در تهران به قتل رسید و قتل او مورد تایید مقامات دولتی هم قرار گرفت و حتی محمود احمدی نژاد ضمن ابراز تاسف از این رویداد، وعده رسیدگی به این حادثه را داد.
برخی از شاهدان غعینی در محل قتل ندا گفتند که یک بسیجی یا مامور لباس شخصی عمدا به سوی او شلیک کرد اما آقای احمدی نژاد بعدا کل ماجرای قتل ندا آقا سلطان را "داستانی مشکوک" توصیف کرد و به نقل از رئیس جمهوری ونزوئلا گفت که شبیه همین حادثه و انعکاس رسانه ای آن در ونزوئلا هم اتفاق افتاده بود.
فیلم ویدیوئی قتل ندا آقا سلطان در سراسر جهان منتشر شده و جنبه یکی از برجسته ترین نمادهای مبارزه معترضان به نتیجه انتخابات و مخالفان دولت در ایران را یافته است.
کوئینز کالج یکی از کالج های قدیمی دانشگاه آکسفورد است که در اواسط قرن چهاردهم ابتدا به عنوان خوابگاه و محل مطالعه دانشجویان دانشگاه تاسیس شد و از قرن شانزده رسما به عنوان یکی از کالج های تشکیل دهنده دانشگاه پذیرفته شد.
دانشگاه آکسفورد، واقع در شهری به همین نام در انگلستان، یکی از معتبرترین دانشگاه ها در این کشور و در سطح بین الملی است.
این دانشگاه از مجموعه ای از کالج های مستقر در شهر آکسفورد تشکیل یافته که زیر نظر و با هماهنگی دانشگاه، رشته های مختلف علمی را تدریس می کنند.


0 comments:

ارسال یک نظر