۱۹ آبان، ۱۳۸۸

تاکید موسوی بر اجماع بر قانون اساسی

میرحسین موسوی، گفته است که اجماع برسر قانون اساسی، راه‌حل مشکلات، بیرون آمدن از تفرقه و ایجاد اصلاحات در کشور است.
موسوی، که از او با عنوان نخست‌وزیر دوران جنگ نام برده می‌شود، در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری «جماران» تاکید کرده است که می‌توان در قانون اساسی هم تجدیدنظر کرد.
اشاره او به تجدیدنظر در قانون اساسی در سال 68 است که در اصل 177 این قانون شرایط بازنگری در قانون اساسی پیش‌بینی شده است.
موسوی اعلام کرده است: نظام باید مشکلات همه مردم را حل کند یا این‌که در جاهایی که نمی‌تواند کاری بکند، مردم را قانع سازد، از تکنولوژی هسته‌ای تا سیاست‌های اقتصادی و کارآمدی، مردم از این نظام انتظار دارند.
این نامزد معترض به نتیجه انتخابات اخیر، تاکید کرده است که اگر دولت در مسائل مختلف کارآمد نباشد مردم برنمی‌تابند و اعتراض می‌کنند.
وی در این مصاحبه با تاکید بر سفارش‌های بنیانگزار انقلاب اسلامی، آیت‌الله خمینی، هشدار داده است «عدم کارآمدی به‌طور قطع به سلب مشروعیت نظام ختم می‌شود.»
موسوی در توصیف اوضاع امروز ایران با اشاره به «نگرانی بنیانگزار انقلاب در منشور برادری»، به این نکته اشاره کرده که جامعه دچار کرختی جذام‌وار شده است.
بنیانگزار انقلاب اسلامی، آیت‌الله خمینی، در تاریخ 10 آبان 1367 با فرستادن پاسخی معروف به «منشور برادری» به نامه محمدعلی انصاری، درمورد مفتوح بودن باب اجتهاد در حکومت اسلامی، اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌ها را طبیعی دانسته بود.
موسوی کرختی جذام‌وار را چنین توضیح داده است « وقتی می‌بینیم افرادی که برای نظام دل می‌سوزانند و چیزی از نظام نمی‌خواهند و حرفشان هم بازگشت به قانون اساسی و اصول است و ما راحت آنها را مورد هتاکی قرار می‌دهیم و حتی مثلا به آقای کروبی حمله فیزیکی می‌کنیم ، باید بدانیم که یک کرختی اساسی پیدا کرده‌ایم.»
وی با اشاره به منشور برادری تاکید کرده است که تحمل، مدارا و آزاداندیشی بخشی از اعتقادات دینی کشور است که هیچ تناقضی با قانون اساسی ندارد.
آیت‌الله خمینی در منشور برادری تاکید کرده بود «با تبادل افکار و اندیشه‏هاى سازنده مسیر رقابت‌ها را از آلودگى و انحراف و افراط و تفریط باید پاک نمود».
موسوی با تاکید بر این که حاشیه نظام پررنگ‌تر از متن آن شده، به حاشیه‌راندن مدیرانی که در کشور خدمت کرده‌اند، روحانیون، مراجع، برخی دولتمردان و هنرمندان را «علامت خطر» نام برده است.
وی با تاکید بر حفظ ضرورت وحدت در جامعه براساس توصیه بنیانگزار انقلاب اسلامی، حفظ وحدت را در گرو اجرای متوازن قانون اساسی دانسته است.
بنیانگزار انقلاب اسلامی در منشور برادری تاکید کرده بود «من باز سفارش مى‏کنم کشور ما در مرحله بازسازى و سازندگى به تفکر و به وحدت و برادرى نیاز دارد.»
موسوی با تاکید بر ضرورت رعایت آزادی‌، شوراها، اصل عدم تجسس و مسئله قومیت‌ها، تاکید کرده است که اجرای این اصول منطبق با قانون اساسی است و سلیقه‌ای نیست.
وی درمورد شیوه تفسیر حاکمیت در رابطه با قانون اساسی و اهمیت جهت‌گیری مردم و روشنفکرها، بازهم به اندیشه بنیانگزار انقلاب اسلامی صحه گذاشته و گفته است که آزادی جزو حقوق گرفتنی است که مردم باید دنبال کنند.
نخست‌وزیر دوران جنگ تاکید کرده است که مطالبه مردم از حاکمیت و تفسیر روشن‌اندیشانه حاکمیت از قانون اساسی به نحوی که به ملت کمک کند، راه حل مشکلات است.

0 comments:

ارسال یک نظر