۰۸ آذر، ۱۳۸۸

سالیانه حداقل 100 هزار سقط جنین در ایران اتفاق می‌افتد

آمار رسمی و مستند از تعداد موارد سقط جنین در کشور وجود ندارد، چون اغلب موارد سقط به صورت غیرقانونی و توسط پزشکانی صورت می گیرد که اجازه فعالیت قانونی در این زمینه ندارند.

وقوع میزان چشمگیر سقط ‌های غیرقانونی و غیربهداشتی که منجر به بروز مواردی از مرگ و میر مادران در سنین باروری می شود، باعث می شود که این قبیل زنان در طول زندگی دچار ناتوانی جسمی و جنسی شوند.

یک متخصص و جراح زنان و زایمان با تایید این موضوع گفت: این قبیل اتفاقات ناگوار اغلب در کشورهایی دیده می شود که با منع و محدودیت قانونی بیشتر در بحث سقط جنین مواجه اند.

وی به آماری که مربوط به کشورمان است، اشاره کرد و افزود: آمارها در این زمینه دقیق نیست، چون موارد بسیاری از سقط های غیرقانونی و غیر بهداشتی به دور از چشم جامعه انجام می شود اما مسئولان امر معتقدند سالیانه حداقل 100 هزار سقط در کشور اتفاق می افتد.

طبق ماده 182 قانون مجازات عمومی، کسانی که مبادرت به سقط جنین کند مجرم محسوب می شوند و این جرم از یک تا سه سال زندان دارد.
هرچند که هيچگونه گزارش دقيقي از سقط های غيرقانونی و غیر بهداشتي و ميزان مرگ و مير ناشي از آن وجود ندارد اما شواهد و قرائن و گزارشهای غير مستند، حاکی از آن است که هر سال موارد بالايي از سقط ها و متعاقب آن مرگ و مير مادران و بيماريهای ناشي از این اقدام در کشور اتفاق می افتد.

0 comments:

ارسال یک نظر